findatour

بازار بزرگ تبریز

بازارها مهمترین بخش های شهری در ایران و بسیاری از امپراتوری های قدرتمند بودند. بازارها علاوه بر کارکرد تجاری خود، به عنوان مرکز توسعه اخبار، فرهنگ و فولکلور نیز استفاده می شدند/ در ایران بازارهای مهم در شهرهای بزرگ ساخته شده اند که مهمترین آنها بازار بزرگ تبریز و تهران می باشد. همراه ما باشید تا با بازار تبریز آشنا شویم. 

+ ایل گلی تبریز

+ غذاهای خیابانی خوشمزه تهران قدیم

 

بازار تبریز | Tabriz Grand Bazaar

بازار تبریز از زیباترین و بزرگترین بازارهای ایران است. در حقیقت بازار تبریز بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است که مساحتی حدود یک کیلومتر دارد. این بازار زیبا در سال ۱۳۸۹ در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید که برای ثبت به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان رقابت تنگاتنگی با بازار استانبول داشت.

 

از آنجا که شهر تبریز در مسیر جاده ابریشم قرار داشت بازار آن از رونق بسیاری برخوردار بود و داد آنها یا تیمچه های متفاوتی در قسمت های آن ساخته شده است. بسیاری از گردشگران بزرگ دنیا مانند ابن‌بطوطه، مارکوپولو، یاقوته، ژان شاردن از این بازار دیدن کردند و درباره بزرگی و شکوه آن نیز صحبت کردند. جالب است بدانید در گذشته اروپایی ها انواع پارچه های ابریشمی مخمل نخ پنبه آینه فلز شیشه قند و سایر ماشین آلات را وارد تبریز می کردند و کاروان های دیگر نیز انواع ابریشم یا ادویه های خود را به این بازار می‌آوردند. این کالاها مهمترین اجناسی تجارت بازرگانان بودند.

 

از نیمهٔ دوم سدهٔ سیزدهم، تاجران انگلیسی‌تبار از طریق جادهٔ ابریشم و پس از عبور از شهرهای استانبول و طرابوزان، کالاهای تجاری خود را به بازار تبریز منتقل می‌کردند. این بازار در زمان عباس میرزا به مرکز تجارت انگلیسی‌ها مبدل شده بود. البته طبق اسناد به جای مانده این طور مشخص است که بیشتر تجار بازار تبریز ، از اقوام ارمنی ساکن در ایران بودند.

 

اغلب تیمچه ها و سراهای بازار تبریز سه طبقه دارد و هر کدام زیرگذرهای مخصوص به خود را دارند که برای انبارها و تجارت خانه ها استفاده می شد. راسته اصلی طراحی بسیار زیبای داشت و امروز بزرگترین گنبد بازار مربوط به گنبد تیمچه امیر و زیباترین نوع معماری بازار تبریز مربوط به تیمچه مظفریه می باشد.


ارسال دیدگاه جدید
کد امنیتی رفرش