findatour

لیست مکان های بکر ایران برای طبیعتگردی

 در این فرصت قصد داریم تا چند پیشنهاد عالی برای تفریح و طبیعت گردی به شما علاقه‌مندان ایرانگردی معرفی کنیم. لطفاً با ما همراه باشید و لیست پیشنهادی ما را دنبال کنید. البته شما هم می‌توانید گزینه‌های دیگری را به به این لیست اضافه کنید.

 

جاذبه های گردشگری طبیعی در شمال ایران

وقتی نام شمال به گوش می رسد، سراسر سرسبزی، هوای خنک و صدای آب به ذهن متبادر می شود. بیشتر شهرهای شمالی ایران به عنوان یک بیلاق شناخته می شود و پاتوق گردشگران ایرانی در فصل بهار و تابستان هستند. از جمله این مکان ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

ماسال، ماسوله، شاهاندشت، گردنه حیران، جاده اسالم به خلخال، دامنه های کوه البرز، برغان، علی آباد کتول، بهشهر، رشت، لاهیجان، گنبد کاوس، میانه، فشم، بیجار، سد لتیان، لواسان، کردان، فومن، رامسر، نمک آبرود، شیرآباد، پارک جنگلی سراوان، منطقه لفور اشاره کنیم البته تعداد مکانهای مناسب برای طبیعت گردی و تفریح در شمال ایران بسیار زیاد است و شاید بتوانیم این نکته را بگویم که شهرهای شمالی در جذب گردشگران بسیار موفق عمل کردند که بیشتریم و مهمترین دلیل آن به خاطر علاقه ایرانی ها به طبیعت گردی و هوای خوب است.

 یک خبر خوب: ما تمامی مکان های گردشگری نام برده شده را به طور مفصل معرفی کرده ایم. شما می توانید برای آشنایی با این جاذبه ها، عکس های زیبا و نحوه دسترسی به محل به لینک رو به رومراجعه کنید: ایرانگردی

آیا شما هم مکان دیگری برای طبیعتگردی در شمال می شناسید؟

 

 

جاذبه های گردشگری طبیعی جنوب ایران

شاید همه شما هم موافق باشید که به دلیل سرسبزی شمال ایران بسیاری از گردشگران از طبیعت جنوب غافل مانده‌اند. البته یکی دیگر از دلایلی که باعث شده تا گردشگران کمتر به شهرهای جنوبی سفر کند مسافت آن و فاصله ای است که با شهر های پرجمعیت ایران مانند تهران و مشهد و اصفهان دارد.

مهمترین شهرهای توریست پذیر جنوب ایران قشم، کیش، چابهار، بندرعباس، اهواز و خوزستان می باشند. البته هر کدام از این شهرها چند جاذبه گردشگری معروف دیگر دارند. به طور مثال، در نزدیکی جزیره قشم جزایر دیگری مانند خارک، لاوان، هرمز، بوشهر، هنگام، تنب کوچک و بزرگ، ابوموسی و جزایر ناز وجود دارند که می توانید از آنها دیدن کنید. جزیره کیش نیز که به واسطه تفریحات آبی و ساحلی خود مانند پاراسل کیش، پارک دلفین کیش، بسیار معروف است. در حقیقت بیشتر گردشگران کیش را به واسطه تفریحات جذابش می‌شناسند و قشم را به واسطه مراکز خرید ارزان و طبیعت بی نظیر است می شناسند.

آیا شما مراکز تفریحی دیگری در جنوب ایران می شناسید؟ 

 

 


جزیره هرمز | قشم گردی

در این مطلب قصد داریم درباره یکی از جذاب ترین بخش های تور قشم صحبت کنیم. جزیره هرمز آنقدر زیبا و بی نظیر است که همه گردشگران آروز دارند حتی برای یک بار هم که شده طبیعت بکر و منحصر به فرد آن را از نزدیک مشاهده کنند. همراه ما باشید تا بیشتر با جزیره هرمز آشنا شویم.

 

+ قشم گردی

جزیره هرمز

جزیره هرمز در روزگاران گذشته به نام جزیره جرون نیز شناخته می‌شد. در سال ۷۲۰ هجری قمری قطب الدین تهمتن جزیره قشم را تسخیر کرد و بحرین را مطیع خود می سازند. بحرینی که تا همین چند سال پیش بخشی از خاک ایران بود. در همین زمان ابن بطوطه از شهر جدید هرمز دیدن می کند و از آن به عنوان بندری بزرگ و زیبا دارای بازارهای پر رونق یاد می کند که هند و سِند کالاهای تجاری خود را از این بندر به عراق، ایران و خراسان بزرگ می‌فرستادند.

در سال ۷۱۵ هجری قمری هنگامی که هرمز قدیم یا میناب کنونی به علت عدم امنیت در منطقه مقر فرماندهی شاه شد نام آن را هرمز گذاشتند. هرمز در سال ۱۵۰۷ به اشغال پرتغالی ها در آمد تا این که در سال ۱۶۲۲ میلادی شاه عباس کبیر آن را مجدد از پرتغالیها پس گرفت. همزمان با حمله مغولان در سال ۷۰۰ هجری بسیاری از ساکنان جزیره هرمز به قشم و بندرعباس کوچک‌کردند اما بعد از آن که شاه عباس جزیره را از پرتغالی ها پس گرفت، مردم به محل زندگی خود برگشتند. هر چند که شواهد تاریخی نشان می دهد بعد از این ماجرا دیگر جزره هرمز به رونق قبل برنگشت.

 

در این جزیره آثار فراوانی از گِل معدنی، شیشه، سفال، سکه  پیدا شده است که متعلق به قرن ۸ تا ۱۰ هجری قمری است و اغلب آنها در موزه های شهر نگهداری می شوند. در این جزیره آثاری از سلسله مینگ و دوره یوان پیدا شد که بیشتر کاسه ها، خمره ها، بشقاب ها و ظروف چینی بودند. می گویند بانی شهر هرمز قدیم اردشیر اول ساسانی بوده ولی ظاهراً شهر پیش از او نیز این شهر وجود داشته چون محلی برای تردد کشتی در تنگه هرمز و رود میناب بوده است.

مارکوپولو دوبار به جزیره هرمز سفر کرد و در سفرنامه خود از گرمای هوا و تابستان بسیار گرم جزیره سخن گفت.او گفت من از بندر هرمز یا بندر قدیم شاه قرمز یعنی قطب الدین تهمتن به جزیره‌ای به نام جرون در داخل خلیج فارس پناه بردم که بندر و شهر جدیدی محسوب می شد و بسیار پر رونق بود.

 

چرا از جزیره هرمز دیدن کنیم؟

جزیره هرمز یکی از استراتژیک ترین جزایر خلیج فارس است که همیشه برای کشور ایران اهمیت سیاسی و بازرگانی دارد. جزیره هرمز بیضی شکل است و دارای گنبدهای نمکی در خلیج فارس می باشد این بندر در 16 کیلومتری بندرعباس قرار دارد و به طور معمول بعضی از تورهای کیش که از بندرعباس از دیدن می‌کند بازدید از تنگه هرمز را در تور خود ارائه می دهند.

از جالب ترین ویژگی های گردشگری جزیره هرمز کوه های رنگی آن است که به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می شود. این کوه ها خاک سرخ دارند و از آن به عنوان ادویه در غذا طبخ ماهی و نان و ترشی استفاده می شود.  مردم محلی به این کوه های رنگی گِلک می گویند و خاک سرخ را مانند نمک استفاده می‌کنند. این کوهها در ابعاد مختلفی هستند که گاهی تا ۲۰۰ متر نیز ارتفاع دارند. البته از خاک کوه ها جزیره هرمز در صنایع رنگ سازی و سرامیک سازی نیز استفاده می شود. همه این ویژگی های منحصر به فرد باعث می شود تا ماجراجویان و ایرانگردان هر سال به جزیره هرمز و قشم زیبا سفر کنند.

 


قشم گردی

من یک ایرانگرد هستم و به بیشتر شهرهای ایران سفر کردم . برای من سخت است که بخواهم بین شهرهای ایران خوب ترین و یا برترین را انتخاب کنم. هر کدام از شهرهای ما جاذبه های گردشگری متنوع و مختص به خودشان را دارند. اما من یکی از بی نظیرترین سفرهایم را در قشم تجربه کردم. تور قشم یکی از بی نظیرترین مقاصد سفر داخلی برای افرادیست که به دنبال ماجراجویی هستند و دوست دارند بکرترین و شاید عجیب ترین اقلیم دنیا را ببینند. اگر تا به حال به قشم سفر نکرده اید و دوست دارید هرچه زودتر از این مقصد توریستی بازدید کنید، با من همراه باشید تا کمی بیشتر با قشم آشنا شویم. البته به شما بگوییم که در مطلب جداگانه و در قالب سفرنامه قشم، تجربیاتم را با شما در میان می گذارم اما این بار دوست دارم دیدنیهای این جزیره را به شما معرفی کنم.

 

قشم گردی

وقتی صحبت از قشم گردی می کنیم، یعنی باید خیلی زود به سراغ معرفی مکان های دیدنی این جزیره زیبا در خلیج فارس برویم. جزیره قشم جاذبه های گردشگری فراوانی دارد که می توانیم آنها در دسته مکان های دیدنی تاریخی - باستانی، طبیعت گردی و جاذبه های فرهنگی تقسیم بندی کنیم. در ادامه سعی می کنم بیشتر در خصوص این دیدنیها با شما صحبت کنم.

 

جاذبه های تاریخی قشم

در ابتدا به سراغ جاذبه های تاریخی جزیره قشم می روم. همانطور که می دانید تاریخ جزیره قشم در اسناد تاریخی به دوره ساسانیان و قبل آن بر می گردد. البته اگر بخواهیم قدمت فسیل هایی که در جزیره پیدا شده است را بررسی کنیم؛ باید به دوره بالئوژوئیک اشاره کنیم. 

بر می گردیم به زمان ساسانیان و زمانی که این جزیره به نام ابرکاوان جز مناطق استراتژیک امپراتوری ایران محسوب می شد. خوب است بدانید که تا دوران بعد از اسلام نیز قشم را به نام ابر کاوان می شناختند. این تاریخ غنی باعث شده است که هم اکنون مکان های دیدنی فراوانی در قشم وجود داشته باشد. غار خربس، جزیره هرمز، قلعه پرتغالی ها، جزیره هنگام، بازار محلی قشم، درگهان، مقبره بی بی مریم. سد گوران، روستای لافت، تچه تاریخی کولغان، انجیر معابد، اسکله با سعیدو، مقبره سیدان، بقعه و مسجد شیخ برخ و مسجد قبا از جاذبه های تاریخی مهم قشم هستند. 

 

طبیعت گردی در قشم

فکر می کنم که شما هم با من موافق هستید که مهمترین هدف گردشگران از سفر به جزیره قشم به عنوان ژئوپارک ایران، طبیعت بینظبر این جزیره می باشد. سراسر جزیره قشم را می توانم به عنوان پکیج کاملی از جاذبه های طبیعی منحصر به فرد معرفی کنم. مکان هایی که نمونه های آن در دنیا کم نظیر و یا شاید بینظیر باشد. جزیره هنگام، جزایر ناز، جزیره هرمز، لارک، جنگل های حرا، غار نمکدان، بام نمکدان، دره تندیس ها، تنگه عالی محمد، چشمه کارگه، چشمه گوری، دره ستارگان از معروف ترین جاذبه های طبیعی جزیره قشم هستند.

تفریحات قشم

در خصوص تفریحا تقشم در مطلب بعدی بیشتر صحبت خواهم کرد اما بنظر من ماهیت سفر به چشم سراسر تفریح و هیجان است. بازدید از ناب ترین نمونه های طبیعتگردی ایران و جهان در کنار جاذبه های تاریخی و صد البته مردم خونگرم قشم، همه آن چیزیست که شما به عنوان گردشگران از سفرهایتان می خواهید. البته در قشم مراکز تفریحی و  سرگرمی مدرن نیز وجود دارد. سافاری قشم، مدرسه آموزش غواصی، آکواریوم قشم، موزه های قشم و بازارهای محلی به عنوان بهترین گزینه برای تفریح در قشم محسوب می شوند. البته پیشنهاد می کنم که مانند من یک شب را در فضای باز و در کویر بخوابید. من در سفرم به هرمز با هماهنگی لیدر محلی جای مناسبی برای اتراق انتخاب کردم و شب را در کنار ساحل زیبا و آسمان پر ستاره گذارندم. شب به یاد ماندنی بود.