findatour

محوطه تاریخی بیستون

 کشور عزیزمان ایران مکان های باستانی و تاریخی فراوانی دارد که نشان دهنده قدمت این سرزمین می باشد. هر کدام از شهرهای ایران نشانه و یادگاری از دوران کهن دارند که در این میان شهرهایی مانند شیراز، شوش، کرمان، کرمانشاه، سیستان و کردستان در لیست برترین شهرهای باستانی ایران جای دارند. در این فرصت از ایرانگردی مان قصد داریم به سراغ کوه معروف بیستون و کتیبه زیبای ان برویم. همراه ما باشید. 

+ طاق بستان کرمانشاه

+ سر پل ذهاب

 

بیستون کرمانشاه

بیستون از مهمترین مناطق تاریخی و فرهنگی باستانی ایران محسوب می شود که در دامنه کوهی به همین نام درمسیر ورود به کرمانشاه و همدان وجود دارد. این منطقه یا سنگ نوشته بیستون ۱۳ اثر ثبت شده ایران در فهرست یونسکو بوده است که در سال ۲۰۰۵ به ثبت رسیدند.

 

کتیبه بیستون یک هزار و ۶۵۰ هکتار وسعت دارد و قدمت آن به ۵۲۰ سال قبل از میلاد بر می گردد. یعنی زمانی که داریوش کبیر دستور می‌دهد این سنگ‌نوشته بزرگ حک شود. در محوطه بیستون و سنگ‌نوشته آن می‌توانید پیکره هرکول، دیواره فرهاد تراش، بنای ساسانی، کاروانسرای ایلخانی، کاروانسرای بیستون یا صفوی، نقش برجسته بلاش، محوطه باستانی پارت و سراب بیستون را مشاهده کنید. خوب است بدانید که کوه بیستون در مسیر یک جاده باستانی که محل عبور کاروان ها و نظامیان از شهرهای بابل و بغداد به کوههای زاگرس و اکباتان بوده است قرار داشت. داریوش بعد از پیروزی بر گئومات دستور می دهد تا شرح ماجرا و پیروزی آن در مسیر این جاده بزرگ حک شود تا به اطلاع جهانیان برسد.

 

در حقیقت این کتیبه اطلاعات خوبی از دوره امپراتوری داریوش کبیر در اختیار ما قرار می دهد. در زمان او به این منطقه سرزمین خداداد یا بغستان می گفتند.  کوه بیستون در حقیقت بخشی از کوه بزرگ پراو در کرمانشاه می باشد که در شمار 5 دیواره نویس یا کتیبه مرتفع جهان قرار دارد.

 

آدرس کوه بیستون

جاده کرمانشاه به همدان نزدیک نادر آباد منطقه بیستون


روستای کندوان

وقتی نام کندوان را می شنویم بی اختیار به فکر تونل کندوان در جاده چالوس می افتیم. ما امروز قصد داریم تا شما را با یکی دیگر از کندوان های ایران آشنا کنیم. روستای کندوان یکی از زیباترین و تاریخی ترین روستاهای ایران است که می تواند مقصد گردشگران در سفر به شهرهای شمالی ایران باشد. همراه فاینداتور باشید تا کمی بیشتر با روستای کندوان آشنا شویم.

+ جاده اسالم به خلخال 

 + آفرود سواری در ایران

روستای کندوان کجاست

کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی می باشد که در شهرستان اسکو قرار دارد. قدمت تاریخی این روستا به هفت هزار سال پیش برمی گردد. روستای کندوان در دامنه کوه سهند قرار دارد و مهمترین عامل شهرت آن معماری صخره ای خانه های آن می باشد. این روستا مقصد اصلی تورهای ایرانگردی با هدف اقامت در هتل های خاص (هتل صخره ای) می باشد.

 

اگر به عکس روستا نگاه کنید بسیاری از کوه ها به شکل مخروطی شکل هستند که در حقیقت حاصل فرسایش توده ها و گذار گدازه های مذاب آتشفشانی و باد و برف و باران بوده اند. این کوه های مخروطی سال های سال محل زندگی مردم محلی منطقه کندوان بود و پناهگاه امن آنها به شمار می رفت.  البته هم اکنون خانه های روستایی به شکل پلکانی در اطراف کوه های مخروطی شکل وجود دارد.

 

شبیه به روستای کنداون سه نوع دیگر در دنیا وجود دارد. در کاپادوکیه ترکیه و داکوتای آمریکا نمونه های مشابه این معماری دیده می شود. البته با این تفاوت که در روستای کندوان هنوز هم مردم محلی سکونت می کند اما در نمونه های مشابه آن در ترکیه و آمریکا بیشتر با هدف جذب گردشگران و توسعه صنعت گردشگری بوده است.

 

اطلاعات کلی درباره کندوان

-          قدمت روستای کندوان: 7 هزار سال

-          روستای کندوان کجاست؟ آذربایجان شرقی

-          نزدیکترین کوه به روستای کندوان: کوه های سهند

-          سوغاتی های کندوان: شیره انگور، بادام، گیاهان دارویی، گلیم و سایر صنایع دستی

 

 

آدرس روستای کندوان

آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، ۱۸ کیلومتری شهر اسکو


انواع تورهای طبیعتگردی

وقتی صحبت از طبیعت گردی می شود، بی درنگ به یاد چادرهای شب آتش درست کردن جنگل نوردی بازدید از آبشارها و کوهها می‌افتیم. تورهایی که بیشتر از این که هیجان داشته باشند، نیاز به آمادگی بدنی بالایی دارند، چون شما مجبور هستید ساعت ها پیاده روی کنید و یا زندگی بسیار متفاوت از روزمره خود تجربه کنید. 

+ آف رود چیست؟

+ پیشنهاد سفر یک روزه

انواع تورهای طبیعتگردی

 انواع تورهای طبیعت گردی در دنیا ارائه می‌شوند. تور بازدید از حیات وحش،  بازدید از آبشار، کمپ در طبیعت، زندگی در کلبه روستایی ،جنگل نوردی، سافاری در بیابان و یا صحراهای شنی معروف ترین برنامه های طبیعت گردی در دنیا هستند. البته شاید بتوانیم این ادعا را داشته باشیم که تورهای طبیعتگردی و بومگردی همپوشانی فراوانی با یکدیگر دارند.

 

تفریحاتی از جنس هیجان 

 دیگری از تفریحات در دنیا وجود دارند که با وجود آن که محل برگزاری آنها در طبیعت است می‌توانیم آن را در شمار این دسته از سفرها یعنی تورهای طبیعتگردی قلمداد کنیم.

تفریحاتی مانند زیپ لاین، سافاری، آفرود از این قبیل هستند. تمامی این تفریحات در طبیعت برگزار می‌شوند اما بیشتر از آن که طبیعت گردی باشند به صورت برنامه های سفر هیجان انگیز برگزار می شود.

 

همان طور که می دانید تفریحات چالش برانگیز زیادی در دنیا ابداع شده است که یکی از آنها همین زیپ لاین ها و یا آفرود سواری است. آفرود دسته‌ای از تفریحات می باشد که نظرات مخالف و موافق بسیاری درباره آن وجود دارد. بعضی از کارشناسان می‌گویند آفرود نیز مانند تمام تفریحات دیگر می‌تواند به طبیعت صدمه بزند اما ماهیت بیشتر فعالیت‌های انسان به واسطه گردشگری در محیط زیست به همین شکل است. این یعنی حتی اگر بازدید از یک جاذبه تاریخی نیست در نظر بگیریم ممکن است آسیب هایی به محیط زیست وارد کنند. عده ای دیگر از مخالفان آفرود می گویند از آنجا که این ماشین‌های سنگین با سرعت فراوان حرکت می‌کنند به بستر خاک و پوشش گیاهی صدمه زیادی وارد می شود و به همین دلیل بیشتر مسابقات رسمی آفرود در مناطق کنترل شده اجرا شود. این در حالی است که امروز بیشتر کشورهای دنیا آفرود را برگزار می‌کنند بدون آنکه به ظرفیت زیست‌بوم منطقه توجه داشته باشد.


مجوعه تاریخی پاسارگاد

پاسارگاد قدیمی ترین پایتخت هخامنشیان می باشد که در دشت مرغاب و شمالشرقتحتتخت‌جمشیددر۱۳۰کیلومتریشمال شرق شیراز قرار دارد. این مجموعه باستانی در جاده آسفالته بین شیراز و اصفهان وجود دارد. ما قصد داریم در ادامه این مطلب معرفی از مجموعه پاسارگاد داشته باشیم و شما عزیزان را با یکی از جاذبه های گردشگری شیراز آشنا کنیم. 

 

پاسارگاد هخامنشیان

پاسارگادای طایفه ای  از خاندان هخامنشی بودند که کوروش کبیر و داریوش اول از این خاندان بودند. پس از غلبه کوروش بر پادشاه ماد او تصمیم می گیرد یاپایتختیبرایخودبهنامقبیلهاشدراین منطقه ایجاد می‌کند سپس داریوش پایتخت را به پرسپولیس منتقل می کند. پاسارگاد در سال ۳۳۶ قبل از میلاد به دست اسکندر مقدونی تخریب میشودوآنچهامروزمشاهدهمی‌کنیمآثارپسازحملهاسکندربهامپراتوریهخامنشیبهویژهمنطقهپاسارگادتختجمشیدوتختسلیماناست. بعد از دوره هخامنشی یک کاروانسرا نیز در این مجموعه ساخته شد که مربوط به شاه شجاع آل مظفر می‌باشد.
درمجموعهپاسارگادکاخهایمتعددیساختهشدهاستاستکهکاخبارعامکوروشکاخیکهنقشانسانبالدارداردوکاخاختصاصیکوروشازجملهبزرگترینآنهامیباشد.البتهتالار بزرگ ایوان ها و اتاق ها خزانه و چند بخش دیگر نیز در مجموعه پاسارگاد ساخته شده است.
در نزدیکی پاسارگاد مقبره کوروش بر روی صفه ۶ طبقه سنگی استوار شده که از سنگ سفید ساخته شده بود. برای ساخت مقبره از 6 قطعه سنگ با ابعاد 12*12 متر مشاهده شده است.
خوب است بدانید که باغ پادشاهی پاسارگاد که جز باغ های ایرانی باستانی می باشد در همین مجموعه باستانی قرار دارد. 

 

 

آدرس کاخ پاسارگاد

استان فارس شیراز، مسیر شیراز به اصفهان، ۲۰ کیلومتری جاده فرعی به سمت روستای مادرسلیمان

 

+ لینک پیشنهادی ما : 13 باغ ایرانی ثبت شد در یونسکو 

 

 


عکس دشت لاله واژگون

 کشور عزیزمان ایران، شگفتی های طبیعی فراوانی دارد که در دنیا بی نظیر هستند. در این سفر مجازی قصد داریم به سراغ استان چهارمحال و بختیاری برویم و با دشت لاله های واژگون بیشتر آشنا شویم. پس آماده شروع تور طبیعتگردی مجازی باشید.

 

دشت لاله های واژگون

لاله های واژگون یکی از ۱۰ نوع گل لاله های برتر دنیاست. چهار نوع گل لاله در ایران بومی هستند  که شامل لاله واژگون کردی، ایرانی، ترکی و لاله واژگون اشک مریم که این گیاه زیبا در دامنه کوههای گرگانک، کاسه خوربه، بنواسنکی و مله زرد رشد می کند.

لاله های واژگون که در کوهرنگ قرار دارد، به عنوان اثر ملی طبیعی ثبت شد. نمونه دیگر آن در گلستان کوه خوانسار، شهر سمیرم اصفهان، فریدونشهر اصفهان، دو راهی اردکان به شیراز وجود دارد.

لاله واژگون یا اشک مریم

مردم محلی معتقدند که این گل به داستان کشته شدن سیاوش برمیگردد. سیاوش از پهلوانان در ایران بود زمانی که او به همراه رستم برای نجات کیکاووس می رود که نتیجه این جنگ پیروزی ایران بر توران می باشد. پادشاه افراسیاب برای جبران شکست خود مقداری اسیر با هدایا برای کیکاووس شاه م یفرستد. کیکاووس خشمگین می شود و بسیار و دستور می دهد تا اسرا را بکشد. او از این فرمان سرپیچی می کند و به توران پناه می برد. بعد از مدتی زندگی در این دوران بر اساس توطئه درباریان افراسیاب شاه، دستور قتل سیاوش را می دهد که مردم معتقدند لاله‌ها شاهد مرگ سیاوش بوده‌اند.

بهترین زمان بازدید از این دشت از اواخر اردیبهشت تا خرداد است.

 


استان کهگیلویه و بویراحمد

کشور عزیزمان ایران مناطق دیدنی بکر فراوانی دارد. با وجود آنکه بیشتر گردشگران سعی می کنند تا در فرصت تعطیلات خود به طرف شهرهای شمالی ایران مانند گیلان، گنبد کاووس، گلستان، ماسال، رشت، رامسر و یا سرعین و تبریز مسافرت کنند. در قسمت غرب کشورمان جاذبه های گردشگری بکر و تاریخی وجود دارد که بیشتر ما از آنها غافل هستیم. در این فرصت قصد داریم تا کمی با استان کهگیلویه و بویراحمد آشنا شویم.

 

+ آبشار دره عشق در چهار محال و بختیاری

 

استان کهگیلویه و بویر احمد

نام استان کهگیلویه و بویراحمد از کوه گیلویه گرفته شده است. این استان، ناحیه ای کوهستانی در جنوب غربی ایران و بین خوزستان و استان فارس است که مجتمع بر دو قسمت پشت کوه و زیر کوه می باشد. بخش های شمال و شرق استان کهگیلویه و بویراحمد که وسیع تر و عمدتاً سردسیر و کوهستانی هستند به نام پشتکوه می شناسیم. قسمت‌های جنوبی و غربی آن را که گرمسیری محسوب می شوند به نام زیرکوه می‌خوانده می شوند.

 

منطقه پشتکوه نیز شامل سه ناحیه بلاد شاپور، تل خسروی و رِوِن (reven) است. همچنین زیرکوه شامل ۵ ناحیه به اسامی باشت، ارجان، زیدون، کوهمره و لیراوی می باشد. رودهای مارون، ظهره، خیرآباد، خرسان، بُشار، نیز از این منطقه می گذرد. یاسوج مهمترین شهر استان محسوب می شود. علاوه بر یاسوج می توان به چرام و دو گنبدان اشاره کرد که به ترتیب مرکز بخش گچساران و دهدشت می باشند. این استان از قدمت تاریخی بالایی برخوردار است. به طور کلی در استان کهگیلویه و بویر احمد بیش از ۱۰۰ اثر تاریخی که غالباً تپه‌های باستانی هزاره چهارم و سوم قبل از میلاد هستند وجود دارد که فقط ۱۲ اثر آن به ثبت رسیده است

 

بخشهای شهرستان کهگیلویه شامل حومه، لنده، بهمئی، باشت، لوداب، گچساران و دوگنبدان می باشد.

عمده مردم عشایر کهگیلویه، بویر احمدی هستند.

این سرزمین دارای معادن گچ و نفت است و علاوه بر طوایف لُر که در آنجا ساکنند، طوایفی از قشقایی ها مانند دره شوری و کشکولی ها نیز از منطق مختلف استان به عنوان منطقه ای برای قشلاق استفاده می کنند.

 

نخستین بار در جنگ اسکندر با آریو بارزانس (یا به اصطلاح عامه آریوبرزن)، عشایر اوکسیان در دربند پارس با کهگیلویه و تنگ تکاب در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی بهبهان انجام شد.

بعدها پس از شروع حکمرانی اعراب در منطقه فارس، کهگیلویه یکی از نواحی پنجگانه فارس به شمار می‌رفت و ناحیه قبادی یا ارجان نیز نامیده می شد. ۴ ناحیه دیگر هم به ترتیب اردشیر خره، استخر، دارابجرد و شاپورخره بودند. در حمله اعراب آن قسمت از طوایف شبانکاره که ساکن رِون بودند، در دروازه شهر استخر، مهاجمان را شکست دادند.

باشت بخشی از شهرستان کهگیلویه می باشد که مشتمل بر دهستان باشت و ۳۹ آبادی دیگر است.

خوب است بدانید که طی سال های گذشته دهستان ها و بخش های زیادی بین دو استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد رد و بدل شد. به طور مثال، بخش غربی شهرستان شیراز که مرکزش تل خسروی است و از شهرستان کهگیلویه جدا شده و در سال ۱۳۳۸ به شیراز الحاق شد.

بلاد شاپور ناحیه ای است که در پشت کوه کهگیلویه، بین شمال و شرق بهبهان که از غرب به ناحیه حومه ارجان و از جنوب به ناحیه باشت محدود می‌شود، قرار داد. مرکز بلاد شاپور جومه نام دارد که در مرز خوزستان و فارس واقع شده است. خوب است بدانید که بعدها دهدشت مرکز بلاد شاپور شد.

 

زیدون یا زیدان نام یکی از دهستان شهرستان بهبهان است که دارای ۳۲ آبادی می باشد. آب فهلیان از طرف شرق به آن وارد و در آبادی عسگری آب رودخانه خیرآباد به آن ملحق می‌شود که در نهایت رود زیدون را تشکیل می‌دهد. طبق اسناد تاریخی، منزقه زیدون در سال ۱۲۴۵ هجری قمری دچار طاعون شده اند و بسیاری از مردم جان باختند.

کوهمره که امروز برخی از شهرستان کازرون محسوب می شود. این منطقه شامل دهستان های جروق، دشت ارژن و نودان می باشد که در ۱۴ کیلومتری شمال کازرون قرار دارد.

 

لیراوی، از شرق به ماهور و میلاتی و از شمال به زیدون از جنوب و غرب به خلیج فارس محدود می‌شود. آبادی احمدحسین مرکز آن است.

تل حسنک یا تپه حسنک یکی دیگر از مناطق استان گهکیلویه و بویر احمد است که در نزدیکی شهر بهبهان قرار دارد.

تله گوریپاه، در نزدیکی بهبهان قرار دارد و باستان شناسی به نام استین در سال ۱۹۳۵ میلادی در آنجا بررسی و اکتشافاتی انجام داده است. او همچنین تله حسنک را نیز مورد کاوش قرار داده است.


لیست مکان های بکر ایران برای طبیعتگردی

 در این فرصت قصد داریم تا چند پیشنهاد عالی برای تفریح و طبیعت گردی به شما علاقه‌مندان ایرانگردی معرفی کنیم. لطفاً با ما همراه باشید و لیست پیشنهادی ما را دنبال کنید. البته شما هم می‌توانید گزینه‌های دیگری را به به این لیست اضافه کنید.

 

جاذبه های گردشگری طبیعی در شمال ایران

وقتی نام شمال به گوش می رسد، سراسر سرسبزی، هوای خنک و صدای آب به ذهن متبادر می شود. بیشتر شهرهای شمالی ایران به عنوان یک بیلاق شناخته می شود و پاتوق گردشگران ایرانی در فصل بهار و تابستان هستند. از جمله این مکان ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

ماسال، ماسوله، شاهاندشت، گردنه حیران، جاده اسالم به خلخال، دامنه های کوه البرز، برغان، علی آباد کتول، بهشهر، رشت، لاهیجان، گنبد کاوس، میانه، فشم، بیجار، سد لتیان، لواسان، کردان، فومن، رامسر، نمک آبرود، شیرآباد، پارک جنگلی سراوان، منطقه لفور اشاره کنیم البته تعداد مکانهای مناسب برای طبیعت گردی و تفریح در شمال ایران بسیار زیاد است و شاید بتوانیم این نکته را بگویم که شهرهای شمالی در جذب گردشگران بسیار موفق عمل کردند که بیشتریم و مهمترین دلیل آن به خاطر علاقه ایرانی ها به طبیعت گردی و هوای خوب است.

 یک خبر خوب: ما تمامی مکان های گردشگری نام برده شده را به طور مفصل معرفی کرده ایم. شما می توانید برای آشنایی با این جاذبه ها، عکس های زیبا و نحوه دسترسی به محل به لینک رو به رومراجعه کنید: ایرانگردی

آیا شما هم مکان دیگری برای طبیعتگردی در شمال می شناسید؟

 

 

جاذبه های گردشگری طبیعی جنوب ایران

شاید همه شما هم موافق باشید که به دلیل سرسبزی شمال ایران بسیاری از گردشگران از طبیعت جنوب غافل مانده‌اند. البته یکی دیگر از دلایلی که باعث شده تا گردشگران کمتر به شهرهای جنوبی سفر کند مسافت آن و فاصله ای است که با شهر های پرجمعیت ایران مانند تهران و مشهد و اصفهان دارد.

مهمترین شهرهای توریست پذیر جنوب ایران قشم، کیش، چابهار، بندرعباس، اهواز و خوزستان می باشند. البته هر کدام از این شهرها چند جاذبه گردشگری معروف دیگر دارند. به طور مثال، در نزدیکی جزیره قشم جزایر دیگری مانند خارک، لاوان، هرمز، بوشهر، هنگام، تنب کوچک و بزرگ، ابوموسی و جزایر ناز وجود دارند که می توانید از آنها دیدن کنید. جزیره کیش نیز که به واسطه تفریحات آبی و ساحلی خود مانند پاراسل کیش، پارک دلفین کیش، بسیار معروف است. در حقیقت بیشتر گردشگران کیش را به واسطه تفریحات جذابش می‌شناسند و قشم را به واسطه مراکز خرید ارزان و طبیعت بی نظیر است می شناسند.

آیا شما مراکز تفریحی دیگری در جنوب ایران می شناسید؟ 

 

 


ده نکته ارزشمند در تور بالی

بالی مقصدی برای علاقه مندان به طبیعت می باشد. این جزیره مجموعه ای از زیبایی های طبیعی، سواحل با امواج زیبا، چشمه های آب گرم است. بالی مقصدی فراتر از یک مقصد گردشگری است. به نوع قلب تپینده جزایر استوایی اندونزی محسوب می شود که با مردمان خونگرم و همیشه خندان پذیرای گردشگران دنیا می باشد. قبل از خرید تور بالی با ما همراه شوید تا نکاتی ارزشمند برای سفر این جزیره زیبا را با هم مرور کنیم.

  1- بهترین زمان سفر به بالی

بهترین زمان سفر به بالی از ماه اکتبر تا آوریل می باشد. این جزیره از ماه می تا سپتامبر گرمتر می شود. البته شما می توانید در هر سفر سال به بالی سفر کنید. این شهر دو نوع آب و هوا را تجربه می کند. از ماه فروردین تا آبان نیز فصل بارش بالی خواهد بود که اوج بارش در ماه دی و بهمن می باشد.

 

2- وسایل مورد نیاز برای سفر

در بالی مانند سایر کشورهای استوایی تنوع آب و هوایی وجود دارد. شما ممکن است در یک روز باران را تجربه کنید و در روز دیگر هوا آفتابی باشد. در هر صورت پیشنهاد می کنیم برای سفر به بالی لباس مناسب به همراه داشته باشید. به طور کلی بهتر است لباس های خنک، گشاد و اسپورت را انتخاب کنید و با خود یک ژاکت یا چتر به همراه داشته باشید. شاید بتوان گفت یکی از معضلات همیشگی در سفر به کشورهای معتدل و استوایی نیش حشرات می باشد. به همین دلیل حتما در سفر به بالی با خود ضد آفتاب و پماد مخصوص نیش حشرات را به همراه داشته باشید.

 

3-  انتخاب هتل و اقامتگاه در بالی

اینکه چه هتل یا اقامتگاهی را انتخاب کنید، به خود شما و بودجه سفرتان بستگی دارد. شما می توانید انواع هتل های بالی و یا هاستل های این جزیره را در سایت های مرجع رزرو آنلاین مانند تریپ ادوایزر یا اکسپدیا بررسی کنید و در هنگام خرید تور بالی به آنها مراجعه کنید. از آنجا که بالی از مهمترین مقاصد گردشگری اندونزی و جهان است، تنوع بسیار خوبی از اقامتگاه ها را به گردشگران ارائه می کند. از هتل های معتبر 5 ستاره تا ویلاها و خانه های بومی آماده پذیرایی از گردشگران هستند. پس شما هرگز دغدغه انتخاب محلی برای استراحت نخواهید داشت.

 

4- حمل و نقل در بالی

اگر تور بالی را خریداری کرده اید وظیفه تهیه تردد شهری به عهده آژانس ارائه دهنده تور خواهد بود. اما در حالت کلی حمل و نقل عمومی در بالی وجود ندارد و باید از تاکسی یا دوچرخه برای تردد استفاده کنید. البته خوشبختانه قیمت تاکسی تا موتور در بالی معقول است.

 

5- خوردنی و نوشیدنی در بالی

در بالی تنوع ‌بیظیری از انواع غذاهای مخصوص اندونزی، آسیایی، اروپایی و مکزیکی طبخ می شود. به طور کلی قیمت غذا و خوراکی در بالی مناسب است و شما می توانید با هزینه کم غذای مناسب را تهیه کنید. انواع ساته یا ساتای که همان کباب های سیخی هستند، ناسی آیام و ناسی کاپور، ببک و آیام بتونو (نوعی خوراک مرغ)، توفو به نام تاهو و تمپه از جمله غذاهای معروف بالی هستند.

 

6- جاذبه های گردشگری بالی

در تور بالی شما می توانید از جاذبه های فرهنگی، مذهبی و طبیعی زیبای این جزیره بازدید کنید. البته همانطور که می دانید بزرگترین تفریحات بالی مربوط به طبیعتگردی و تفریحات ساحلی می باشد. اما پیشنهاد می کنیم در سفرتان از موزه بالی، موزه یا معبد (Puri Pemecutan)، معبد مادر (بزرگترین معبد هندو در بالی)،  سیمیناک، اوبود، کوه باتور و سایر دیدنیهای این شهر بازدید کنید. البته از آنجا که اندونزی یکی از مهمترین قطب های غواصی و اکوتوریسم می باشد بهترین انتخاب برای علاقه مندان به تفریحات آبی  نیز محسوب می شود. سواحل نوزا دو، پارک آبی واتربوم (Waterbom Park) جز پر طرفدارترین مکان های تفریحی در بالی هستند. برای آشنایی بیشتر با جاذبه های گردشگری بالی به لینک رو به رو مراجعه کنید: 10 مکان دیدنی بالی

 

 


نکات عجیب و خواندنی درباره کشور گرجستان

گرجستان به همراه ترکیه، ارمنستان و آذربایجان به عنوان 4 مقصد گردشگری مناسب و راحت برای مسافران ایرانی محسوب می شوند. در این مطلب قصد داریم تا چند نکته جالب درباره گرجستان به شما عزیزان معرفی کنیم تا بیشتر با این کشور همسایه آَشنا شوید:

1- گرجستان یکی از کشورهای اوراسیایی محسوب می شود.

2- این کشور با روسیه، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان هم مرز است. به همین دلیل گردشگرانی که تور زمینی گرجستان را خریداری می کنند از طریق یکی از کشورهای نام برده شده به گرجستان وارد می شوند.

3- گرجستان جز کشورهای کم جمعیت منطقه محسوب می شود که جمعیت آن تا سال 2016 حدود 3700 نفر می باشد.

4- بیشتر مردم گرجستان پیرو مسیحیت از شاخه ارتدوکس هستند. به همین دلیل به آنها ارتدوکس های گرجی نیز می گویند. 

5- از قدیمی ترین اجداد گرجی ها می توان به ایبریا اشاره کرد که بعد از شکست از نیروهای ماد به سمت سرزمین های اورارتوری مهاجرت کردند.

6- از سده چهارم قبل از میلاد تا قرن 13 پس از میلاد گرجستان همیشه در صلح و آرامش بود. تا آنکه مغول ها به این سرزمین حمله کردند و این آغازی بر سختی های مردم گرجستان بود.

7- ایرانیها، عثمانی ها، مغول ها و تزارهای روس در سال های مختلف به بهانه تصاحب سرزمین ایبریا یا گرجستان به آن حمله کردند.

8- از نظر جغرافیایی و زمین شناسی گرجستان، کشوری عریض محسوب می شود. این یعنی بیشتر وسعت آن در عرض جغرافیایی قرار دارد نه طول جغرافیایی.

9- در گذشته روس ها مجبور بودند برای مبادله با ایران یا ارمنستان از مرکز قفقاز غربی و مرکزی عبور کنند که در خاک کشور گرجستان قرار داشت. 

10- دو راه عمده ارتباطی گرجستان با جهان شرق از طریق ایران و دریای خزر بوده و می باشد.

11- شهرهای چچن، سوچی، لوری، ارتوین و اردهان در گذشته بخشی از خاک گرجستان بودند. امروز هر کدام از این بخش ها به کشور خاصی تعلق دارد. به طور مثال، چچن و سوچی بخشی از خاک روسیه محسوب می شوند.

12- نخستین انسان نماهای نژاد اروپایی در منطقه قفقاز و گرجستان پیدا شدند که امروز در موزه باستان شناسی این کشور قرار دارند. 

13- مهمترین شهرهای گرجستان به ترتیب رو به رو هستند: تفلیس، کوتائیسی، باتومی، روستاوی، زوگدیدی، گوری و پوتی هستند.

14- دو منطقه خودمختار در گرجستان وجود دارد: آبخازا به مرکزیت سوخومی و آجار به مرکزیت باتومی.

15- مهمترین عوامل جغرافیایی که بر آب و هوای گرجستان تاثیر می گذارند، کوه های قفقاز و دریای سیاه می باشند. 



پاریس کجاست ؟

شهر پاریس پایتخت کشور فرانسه است و در شمال این کشور قرار دارد. این شهر از نظر توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جزو 5 شهر اول اروپا می‌باشد. پاریس یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای اروپا محسوب می‌شود. طبق آخرین سرشماری در سال 2019  میلادی انجام شد، جمعیت پاریس حدود 2.164994 نفر داشت که این عدد فقط منطقه شهری پاریس را بیان می کند اما چیزی در حدود 12,213,364 نفر در تمامی مناطق پاریس زندگی می کنند که این عدد 18% جمعیت کل فرانسه می باشد.  فاصله تهران تا پاریس 421180 کیلومتر است که حدود 5 ساعت و نیم پرواز می باشد. در خصوص اختلاف ساعت تهران با اپریس خوب است بدانید که پاریس 2 ساعت و نیم از تهران عقب تر است. این یعنی اگر در تهران ساعت 11 ظهر باشد در شهر پاریس ساعت 8.30 صبح می باشد. اگر دوست دارید به پاریس سفر کنید بهترین زمان سفر به این شهر بین ماه‌های آوریل تا ژوئن (فروردین تا تیر) و ماه‌های اکتبر تا اول نوامبر (مهر تا آذر) است. 


معرفی چند اتاق فرار خوب تهران

 

اتاق فرار در واقع یک بازی گروهی است که به تازگی آمده و بازار داغی دارد. این تفریح همراه با سرگرمی ها و معماهایی است که شما در طول بازی باید آنها را گروهی حل کنید. معمولا اتاق فرار با چهار نفر و بیشتر انجام می شود. قبل از اینکه با دوستانتان به سمت اتاق فرار همراه شوید بهتر است بدانید که هیجان بازی اتاق فرار زیاد است و علاوه بر کار گروهی که باید با هم فکری هم انجام دهید، هماهنگی کامل بین اعضا نیز بسیار مهم است. در این بازی نقش ها از دنیا مجازی به دنیای واقعی منتقل شده است و داستان اصلی بازی همان بازی های پرطرفدار کامپیوتری است. هر کدام از اعضا شرکت کننده نقشی جداگانه ایفا خواهند کرد. اولین اتاق فرار در امریکا و پس از مدت کوتاهی دومین اتاق فرار در اروپا ساخته شد. بعد از آن کشورهای آسیای شرقی و مجارستان از آن استقبال کردند. در ایران نیز در شهرهای بزرگی مانند : تهران، کرج، مشهد، اصفهان، اهواز و شیراز و چندین شهر دیگر از سال 1394 این اتاقها ساخته شدند. 

اینجا براتون چند تا اتاق فرار خوب رو معرفی کردم. اگر دوست داشتید برای تفریح برید و لذت ببرید. 

- اتاق فرار پنیکاتور - جنت آباد
- فرار از زندان - خیابان دولت و خیابان فلسطین،
- اسکیپ هوم (ماموریت غیر ممکن، خانه اشباح، پاپوش، گروگان) - کریمخان،
- بازی فرار از اتاق های مهیج در مجموعه باغ کتاب تهران - حقانی
- اتاق فرار شب سیزدهم، چهارراه جهان کودک، حقانی
- معمای تسلای، سرقت از بانک - مجموعه کوروش،
- اتاق فرار فریداکالو در مجموعه کیوبیک - کارگر شمالی،
- مرکز بازی فکر (brain game center) - تجریش،
- اتاق فرار اسکیپ ویژن - شهرک گلستان بلوار کاشان جنوب،
- کالبد شکافی در اتاق فرار بلادی (Bloody House) - شهران،
- جعبه سیاه، اتاق فرار اسکیپ روت (بازی مجمع اخرا) - خیابان فاطمی،
- اتاق فرار وست روم ویژه بازی مهیج و ترسناک سویینی تاد، مالک جهنمی - بلوار فردوس،
- اتاق فرار ترسناک بازگشت آنابل (annabelle comes home) - خیابان بهشتی، خیابان ولیعصر،
- وحشت قبر در مجموعه اتاق فرار اسکیپ میشن - خیابان میرداماد،
- اتاق فرار مگا اسکیپ (تالار مرگ) - شهرک اکباتان،
- اتاق فرار مجموعه هارلی - فردوس غرب، باکری شمال،
- اتاق فرار طلسم سیاه در مجموعه دارک روم - بزرگراه شهید لشکری، شهرک آزادی،


مهارت‌های مهم سفر کردن

سفر کردن هنر نیست اما سفر کردن به هنر و ظرافت و دقت نیاز دارد. این کامل‌ترین جمله‌ای بود که می‌توانستم برای معرفی مطلب امروزم به شما بگویم. قبل از ثبت نام در تور طبیعت گردی همیشه در ذهنمان یک رویایی از سفر داریم که متفاوت با اصل ماجرا است. ما همیشه در جستجوی شادی و آرامش هستیم و در مسافرت‌ها هم اولین هدفمان همین است. بیشتر مردم وقتی حرف از مسافرت می‌شود یک رؤیای فانتزی از مسافرت‌های اروپایی و سواحل زیبا در ذهنشان تداعی می‌شود. اما واقعیت چیز دیگری است. دوستان همراهم شاید همه‌ی ما در سفرهایی که داشته‌ایم ناخودآگاه احساس کردیم که در طی مسیر سفر فکرمان آزادتر است و می‌توانیم به موضوعات بیشتری فکر کنیم. نکته‌ی دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که مسافرت راهی برای فرار از مشکلات نیست. بلکه برای رفع خستگی ذهن و پیدا کردن راه‌های جدید حل مسائل مان است. پس مهارت اولی این است که صبور باشیم و با محیط و شرایط سفر سازگاری داشته باشیم.

مهارت دیگری که در سفر باید در نظر داشته باشید این است که زمان مناسب سفر را انتخاب کنید. در کنار انتخاب زمان مناسب سفر، باید بدانیم که در اصل این ما هستیم که فرصت‌های لازم را درمی‌یابیم و یا برای خودمان و هم‌سفرانمان ایجاد می‌کنیم. گاهی سفر راهی جدید برای جستجو و کشف ناشناخته‌هایمان است. سفر به مکان‌های ناشناخته ایران و کشف طبیعت بکر و تازه‌ای که تماشای آن‌ها به اندازه بسیاری از دیدنی‌های مشهور جهان هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است. وقتی شما اهل سفر باشید دربند مشکلات سفر نخواهید ماند در پی جستجوی طراوت طبیعت خواهید بود.

 

ارزان سفر کردن

اقتصادی بودن مهارتی است که شاید اثرش در خوب یا بد بودن سفر خیلی مهم به نظر نرسد اما باید بدانید که چقدر پول برای چه مدت سفر به همراه دارید. اینکه یک حساب کلی از جیبتان داشته باشید به شما کمک می‌کند تا بتوانید اولویت‌های خرج کردن در سفر را تشخیص دهید و تا پایان سفر آرامش روانی داشته باشید. بحث پول و مدریت مالی در سفر به قدری مهم است که بیشتر گردشگران به دنبال خرید تور ارزان و یا تورهای زمینی هستند. تور باکو زمینی، تور وان، تور استانبول، تور ترابزون، تور زمینی ارمنستان از جمله بهترین گزینه های سفر برای ما ایرانی ها هستند که می توانیم بدون نیاز به ویزا و با کمترین هزینه سفر کنیم.

مسیریابی و صحبت با بومیان

خیلی‌ها در سفر از نقشه کمک می‌گیرند که امروزه به لطف برنامه‌های مسیریاب موبایل این امر بسیار راحت‌تر شده است. اما در نقشه‌ی این برنامه‌ها همه‌جا ثبت نشده است به‌خصوص اگر مقصد یک جاذبه‌ی طبیعی و بکر باشد. پس به مهارت دیگری که برقراری ارتباط با بومیان است نیاز پیدا می‌کنید. این امر حتی اگر خارج از ایران هم به مسافرت بروید نیازتان خواهد بود. چرا که همیشه بومیان بهترین راهنما و رمزگشا از زیبایی‌های منطقه‌شان هستند. با جذابیت‌هایی که در هیچ کتاب و مقاله‌ای نوشته نشده است را با چند دقیقه صحبت با مردم آن منطقه آشنا خواهید شد.

ریسک‌پذیری مهارت دیگری است که می‌تواند بر لذت سفرتان اضافه کند. در هر زمینه‌ای ریسک‌پذیر باشید. به عنوان مثال در چشیدن غذاها و خوراکی‌های جدید و متعلق به مقصد سفرتان. در تجربه کردن مکان‌های عجیب و دیدنی. البته تمام این ریسک‌پذیری‌ها باید با هوشیاری کامل انجام شود و همه‌ی جوانب آن کار سنجیده شوند.

امیدوارم این مهارت‌ها را تمرین کنید و از سفرهایتان نهایت لذت را ببرید.


آشنایی با برج ایفل - بخش دوم

در این قسمت اطلاعاتی از داخل برج برایتان خواهم گفت تا وقتی با تور اروپا به فرانسه می‌رسید با شوق بیشتری به دیدن برج ایفل بروید. سازنده‌ی برج که گوستاو ایفل بود داخل برج آپارتمانی کوچک داشت. در داخل برج ایفل آسانسوری قرار دارد که بازدیدکنندگان را به بالای برج می‌برد. گردشگران برای بازدید از قسمت بالای برج باید بلیتی به قیمت  19 یورو تهیه کنند. برای ساختن این برج 18038 قطعه آهن و 5/2 میلیون میخ پرچ استفاده شده است. این نکته برای خودم خیلی جالب بود که در سال 1909 می‌خواستند برج ایفل را خراب کنند اما به دلیل کاربردی بودن آن درزمینهٔ مخابرات از این تصمیم منصرف شدند. در دنیا حدود 30 برج دیگر به تقلید از این برج ساخته شده است، اما دو نمونه از آن‌ها بیشتر شبیه برج ایفل اصلی است. یکی در لاس‌وگاس امریکا و شنژن چین قرار دارد. در شهر لندن هم می‌خواستند در مکانی که الان ورزشگاه ویبلدون قرار دارد برجی شبیه ایفل بسازند. راستی یک نمونه از برج ایفل هم در جزیره کیش ساخته شده است.

از تغییرات ظاهری برج ایفل چیزی می‌دانید؟ شاید برایتان جالب باشد بدانید این برج در برابر بادهای تند در فصل بهار و پاییز تا 7 سانتی‌متر حرکت می‌کند و نوسان دارد. همچنین بر اثر سرما و گرما ارتفاع برج حدود 15 سانتی‌متر متغیر است و در فصل زمستان کوتاه‌تر می‌شود. برج ایفل 1665پله دارد.

 

رعد و برق در سال 1967 بخشی از بالای برج را خراب کرد اما همان سال آن بخش را تعمیر کردند و برج درست شد. 20 هزار چراغ بر روی بدنه‌ی برج ایفل نصب شده است که در مناسبت‌های مختلف رنگ‌هایی از آن روشن می‌شود. رقص نور و نحوه‌ی نورپردازی این برج در شب زیبایی خاصی به شهر پاریس می‌دهد. این چراغ‌ها از تاریکی هوا تا ساعت یک بامداد روشن هستند و برای صرفه‌جویی در مصرف برق بعد از این ساعت خاموش می‌شوند. زمانی در پاریس بالا رفتن از پله های این برج جریانی در بین جوانان به راه انداخته بود و افراد ماجراجو سعی می‌کردند سریع‌تر به بالاترین نقطه‌ی برج برسند که در این میان فاستیر که کوهنورد قهاری بود در مدت 3 دقیقه و 12 ثانیه از پله های برج بالا رفت و رکورد دار این موضوع شد. 

برج ایفل

 


وسایل مورد نیاز در سفر

رفتن به سفر همیشه با لذت همراه است اما اگر دور اندیشی داشته باشید این لذت چندین برابر می‌شود. امروز می‌خواهم یکی از این دوراندیشی‌ها که خودم تجربه‌اش را داشتم، برایتان بگویم. جمع‌آوری یک کیف کامل و بدون نقص و درعین‌حال خلاصه و جمع‌وجور نکته‌ای مهم برای داشتن آسایش هنگام سفر است. حالا مهم‌ترین وسایلی را که در سفر ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشیم را می‌نویسم. البته این موارد نظر شخصی بنده است و اگر شما وسیله‌ی دیگری به نظرتان می‌آید ممنون می‌شوم که در قسمت نظرات برایم بنویسید.

ظرفی برای آب آشامیدنی

همیشه اولین چیزی که به ذهنم می‌آید، ظرفی مناسب برای حمل آب آشامیدنی است. ظرفی که به خوبی آب را در خود نگه دارد و بتواند حجم خوبی از آب را در خود جای دهد. برخی از آن‌ها دوجداره هستند و می‌توانند آب را در دمای دلخواه ما نگه دارند. وزن ظرف آب نیز بسیار مهم است که سبک باشد تا کمتر خسته شویم.

کیف لوازم دیجیتالی

من که از گوشی‌ام جدا نمی‌شوم شما را نمی دانم. پس داشتن ملزومات الکترونیکی یعنی یک گوشی موبایل، شارژر، شارژر همراه و دوربین الکترونیکی همیشه برایم مهم است. حالا باید کیفی داشته باشیم که این‌ها را در آن جای دهیم. دقت کنید که کیف لوازم دیجیتالی علاوه بر جادار بودن، ضد آب نیز باشد.

ابزار چندکاره

ابزارهای چندکاره‌ای هستند که در خود مجموعه‌ای از وسایل مورد نیاز ما را یکجا دارند. وسایلی مانند قیچی، دربازکن، چاقو، قاشق و چنگال و چراغ قوه. این ابزار چند کاره همیشه همراه من است شما را نمی دانم.

ابزار چند کاره

یک ملحفه‌ی بزرگ

همراه داشتن یک ملحفه یا پارچه‌ی بزرگ در سفر خیلی کمک می‌کند. این ملحفه بیشتر برای وقت خوابیدن به کار می‌آید و اینکه گاهی می‌تواند نقش سایه‌بان را نیز ایفا کند.

کیسه‌ی خواب و چادر مسافرتی

در طول سفر همیشه نیاز به انرژی کافی دارید و داشتن یک خواب آسوده در سرحال و با انرژی بودن شما بسیار مهم است. خوابیدن در کیسه‌ی خواب کمی دشوار است و هر کسی آن را نمی‌پسندد. اگر جزو این آدم‌ها هستید و خواب در کیسه خواب برایتان سخت است چادر مسافرتی به همراه داشته باشید.


استانبول کارت

در سفر به ترکیه و شهر استانبول، بهترین کار این است که همان ابتدا یک استانبول کارت (Istanbul Kart) تهیه کنید. اولین استانبول کارت با ابعاد کارتهای اعتباری معمولی در سال 2009 تولید شد. در این کارت از تکنولوژی RFID استفاده شده است و بیشترین استفاده اش در پرداخت کرایه در وسایل حمل و نقل عمومی است. شاید تصور کنید دلیل اینکه گرفتن این کارت را توصیه می کنم فقط کمتر بودن هزینه ی استفاده از وسایل نقلیه عمومی است. اما این طور نیست در ادامه شما را با مزایا و معایب استانبول کارت بیشتر راهنمایی می کنم.

چرا استانبول کارت بگیریم؟

اولین مزیت استانبول کارت این است که نیازی به خرید بلیت برای سوار شدن به اتوبوس، قطار کابلی، تراموا، مترو و قایق نخواهید داشت. قبل از سوار شدن به این وسایل نقلیه عمومی مانند بیشتر شهرهای بزرگ لازم است تا بلیت تهیه کنید، اما با داشتن استانبول کارت نیازی به ایستادن و معطل شدن در صف تهیه بلیط ندارید و به راحتی سوار می شوید.

یکی دیگر از مزیت های استانبول کارت این است که اگر چند ثانیه بعد از استفاده از آن صبر کنید و دوباره آن را بزنید کرایه نفر بعدی تان نیز حساب می شود و نیازی به تهیه یک کارت برای هر نفر نیست و از هر کارت تا 5 نفر می توانند استفاده کنند. به یاد داشته باشید که در مدت دو ساعت می توانید تنها 5 بار از استانبول کارتتان استفاده کنید.

صرفه جویی در هزینه نیز یکی دیگر از مزیت های این کارت است. چرا که میزان پولی که از اعتبار کارت شما در هر بار استفاده کم می شود کمتر از پولی که برای خرید بلیت پرداخت می کنید خواهد بود. در هر بار استفاده حدود 40 درصد تخفیف شامل حال شما می شود.

کارت خوان هایی که در وسایل نقلیه نصب شده اند از فاصله 7-8 سانتی متری قادر به شناسایی استانبول کارت هستند. پس اگر کارت درون کیف و یا جیب شما باشند هم می توانید از آن استفاده کنید و نیازی نیست تا آن را روی دستگاه بگیرید.

استانبول کارت را از کجا بگیریم؟

در کنار ایستگاه های پرتردد اتوبوس و مترو باجه هایی وجود دارد که می توانید به راحتی از آنها استانبول کارت را تهیه کنید. در هنگام خرید کارت مبلغ 10 لیر بابت هزینه ی خود کارت پرداخت می کنید که این مبلغ به شما باز نخواهد گشت. این تنها ایراد استانبول کارت است. سپس هر مقدار پول که در نظر دارید اعتبار کارتتان بشود را پرداخت کنید. اگر در طول سفر شارژ کارت شما تمام شد می توانید به باجه های فروش کارت، برخی مغازه ها و یا دکه های روزنامه فروشی مراجعه و کارتتان را به هر میزان که مایل بودید شارژ کنید. دستگاه هایی نیز در ایستگاه ها و برخی وسایل نقلیه قرار دارند که به صورت خودکار استانبول کارت را شارژ می کند. این دستگاه ها تنها اسکناسهای 5 و 10 و 20 لیری را می پذیرند.

برای شارژ کارت با این دستگاه ها باید کارت را عمودی به قسمت چپ دستگاه وارد کنید. سپس اسکناس را در سمت مقابل که چراغی چشمک می زند وارد کنید. کمی مکث کنید تا صفحه نمایش دستگاه به شما اعلام کند که کارتتان شارژ شده است. سپس رسید را دریافت کنید و کارتتان را بردارید.