findatour

قلعه الموت قزوین

قلعه الموت یکی از اسرار آمیز ترین قلعه های تاریخی ایران است که در روستایی به همین نام قرار دارد. این قلعه توسط حسن صباح ساخته شد. قلعه الموت در قله صخره های صعب العبور از دامنه‌های کوه البرز شمالی که تا شرق قزوین ادامه دارد، ساخته شده است. این قلعه محل فعالیت حسن صباح و پیروان او به نام اسماعیلیان بوده است. به همین دلیل به آن قلعه حسن نیز گفته می شد. در حقیقت آنچه باعث شهرت قلعه الموت شده است، داستان های مختلفی است که درباره حشاشین و اسماعیلیه گفته می شود. بزرگی قلعه الموت حدود ۱۲۰ متر طول ۱۰ تا ۳۵ متر عرض است که کاملاً بر بالاترین نقطه یک صفحه ساخته شده است. قبل از دو بخش اصلی و چند اتاق یا بخش مجزا تشکیل می شود. بخش شرقی آن بیشتر محل زندگی نگهبانان بوده و در قسمت شمالی آن انبار و اصطبل ساخته شده است.

 

می‌توانید پس از بازدید از قلعه الموت به داخل روستا به روید و از دریاچه اوان نیز دیدن کنید.

اسرار و عجایب قلعه الموت

- قلعه الموت در واقع محل فعالیت های سیاسی داعی الی الحق حسن بن زید یا حسن صباح است که پیرو اسماعیلیه بود.

- بومیان نام قلعه الموت را "قلعه حسن" می خوانند.

- شایعه است که در قلعه گنجینه بسیار ارزشمندی وجود داشت، به همین علت در دوره قاجار حفاری های بی رویه ای توسط غارتگران داخلی و خارجی انجام شد که باعث تخریب قلعه گشت.

- از قلعه به وسیله حفر خندق و برج دیدبانی حفاظت می شد به طوری که به راحتی می توانستند قبل از رسیدن مهاجمان خبر حمله را به اهالی قلعه برسانند.

- در خاطرات سفیر امپراتور روم "فردریک بارباروسا" حشاشین یا اسماعیلیه را قومی عجیب توصیف می‌کند که در کوهستان زندگی می کردند و قلعه های آنها تسخیر ناپذیر بود.

 

آدرس قلعه الموت

اتوبان تهران – قزوین، ورودی جاده الموت، رازمیان، روستای الموت، جاده خشکچال

+ مطلب پیشنهادی : دشت دریاسر تنکابن

 

 


ارسال دیدگاه جدید
کد امنیتی رفرش