findatour

عکس های زیبا از پارک وکیل آباد مشهد

 

در شهر مشهد جاذبه های گردشگری فراوانی وجود دارد. ما در مطالب قبلی درباره موزه بزرگ خراسان، سرزمین موج های آبی و سایر جاذبه های گردشگری مشهد صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم به سراغ یکی از گزینه های طبیعت گردی در مشهد برویم. با فاینداتور همراه باشید.

+ طبیعتگردی در مشهد

 

پارک جنگلی معروف ایران

پارکهای جنگلی فراوانی در ایران وجود دارد که بیشتر آنها در مناطق سرسبز و خوش آب و هوای ایران قرار دارند. پارک جنگلی بوجاق، سرخه حصار تهران، پارک ملی لار، پارک ملی توران و پارک ملی و جنگل های گلستان از معروف ترین ایران هستند. این بار و در این مطلب قصد داریم یک پیشنهاد ویژه به مسافران تور مشهد بدهیم و آنها را با پارک جنگلی و مجموعه توریستی وکیل آباد مشهد آشنا کنیم.

 

 پارک جنگلی وکیل آباد مشهد

پارک جنگلی وکیل آباد در ۸ کیلومتری شمال غرب شهر مشهد قرار دارد که در حقیقت باغی بود که در سال ۴۸ وقف شد و مساحت آن حدود ۷۰ هکتار است. در گذشته به وکیل آباد، میر تراز نیز می گفتند و مالکان آقای حسین ملک بود که زمین‌های زیادی را در استان خراسان و تهران اهدا کرده است.

پارک وکیل آباد هم اکنون امکانات بسیار خوبی وجود دارد و بیشتر فضاهای آن تعمیر شده است. آلاچیق، پارکینگ، سرویس بهداشتی، کافه و رستوران، محوطه‌های بازی آب نما و جاهای نصب چادر نیز مهیا شده است. در حقیقت این پارک پاتوق بسیار خوبی برای گردشگران و خانواده های مشهدی محسوب می شود.

پیشنهاد می کنیم برای بازدید از پارک وکیل آباد، فصل بهار یا پاییز را انتخاب کنید. طبیعت سرسبز و بکر این پارک در بهار و برگ های رنگارنگ آن در پاییز بسیار دیدنی می باشد. در مجموعه وکیل آباد امکانات رفاهی، باغ وحش معروف وکیل آباد و گلخانه وکیل آباد نیز وجود دارد. در حال حاضر قیمت ورودی برای افراد ده هزار تومان به بالاست. شما میتوانید همه روزه و در صورت نبودن مشکلاتی مانند کرونا که امروز با آن مواجه هستیم، از ساعت ۸ صبح تا غروب از مجموعه های وکیل‌آباد دیدن کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به لینک رو به رو مراجعه کنید: پارک جنگلی وکیل آباد

 

 

 

 

 


آیا خراسان همان مشهد است؟

در مطالب قبلی بیشتر با موزه بزرگ خراسان رضوی و تاریخ این سرزمین آشنا شدیم و چند سفرنامه مشهد را با هم مرور کردیم. امروز قصد داریم به این سوال بپردازیم که آیا خراسان همان مشهد است؟ پاسخ این سوال می تواند برای نوشتن یک انشا مشهد جذاب و تاریخی شروع خوبی باشد.

 

خراسان کجاست؟

خراسان را سرزمین خورشید طلوع کننده و ناحیه تاریخی در قسمت شرقی ایران می دانیم که شامل سرزمین های جنوبی آمودریا یا رود جیحون و شمال هندوکش می‌شود. از جنبه سیاسی نواحی ماوراءالنهر سجستان و قهسان هم جز خراسان محسوب می شدند.

در دوره ساسانیان، خراسان به وسیله یک اسپاهبد عنوان پادگوسپان اداره می‌شد و چهار مرزبان دیگر هم تحت فرماندهی او بودند که هر کدام یکی از چهار قسمت آن ولایت بزرگ یعنی خراسان را هدایت می‌کردند.

مناطق نیشابور، مرو، هرات، بلخ به عنوان ۴ ولایت بزرگ خراسان بودند. نام هایی که در طول تاریخ برای خراسان استفاده شده به نام توس، نسا، ابیورد، سرخس، اسفزار، بادغیس، جوزجان و بامیان بودند.

در دوره قاجار نیز نیمی از ولایات خراسان قدیم و یخشی در افغانستان کنونی به همراه بخشی از ترکمنستان نیز در خراسان محسوب می شدند. بعدها هر کدام استقلالی یافتند و از ایران جدا شدند. در زمان طاهریان نیز از سوی مامون (خلیفه عباسی) حکومت منطقه را طاهر ذوالیمینین بر عهده داشت. او ادعای استقلال می کرد.

در حقیقت بعد از آنکه حمله چنگیز مغول به خراسان حمل می کند، استقلال و شکوه این خطه تحت تاثیر ویرانی ها قرار می گیرد. بعد از آن خراسان به جای آنکه یکپارچه اداره شود به طور خاندان های ملوک الطوایفی اداره می شد. از معروف ترین خاندان های استقلال طلب در خراسان می توان به آل کرت و سربداران اشاره کرد.

 

لحظه تلخ و تاریخی خراسان بزرگ 

نقطه تاریک و شاید غم‌انگیز تاریخ خراسان بزرگ در در زمان قاجار و جنگ بین ایران و افغان بود. در آن زمان دولت انگلیس مداخله کرد و ضمن طرفداری از افاغنه، هرات را به افغانستان الحاق کرد بنابراین خراسان بزرگ دوپارچه شد که مرز آن در امتداد هریرود تا سرخس آغاز می‌شد و به سمت به سمت جنوب تا هامون و سیستان ادامه می یافت.

به همین دلیل قسمت شرقی خراسان جزئی از افغانستان و غربی آن جزئی از ایران شد. بعد از اسلام خراسان نه تنها کانون استقلال سیاسی و فکری ایران بود بلکه در احیای ادب و زبان فارسی نیز نقش کلیدی داشت. رودکی، فردوسی، عنصری، سنایی، خیام، خواجه نصیرالدین طوسی، خوارزمی، بلخی، ابن سینا، ابوریحان بیرونی و مولوی از جمله بزرگان ایران بودند که در خراسان زندگی می کردند. 

+ معرفی کامل مقبره فردوسی

 

 


کدام تفریحات مشهد ارزان هستند؟

شهر مشهد یکی از پنج مقصد اصلی گردشگری ایران می باشد که هر سال گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به مشهد سفر می کند. اگر شما هم قصد دارید تور مشهد را خریداری کنید، کافیست با ما همراه باشید تا کمی بیشتر با جاذبه های گردشگری ارزان مشهد آشنا شویم.

هدف اصلی بیشتر گردشگران در تور مشهد زیارت حرم امام رضا علیه السلام است اما این شهر جاذبه های گردشگری تاریخی، طبیعت گردی و تفریحات فراوانی داردو در این مطلب قصد داریم به شما چند نمونه از تفریحات ارزان‌مشهد را معرفی کنیم.

برای ارزان سفر کردن به مشهد کافیست جاذبه هایی را انتخاب کنید که بازدید از آنها رایگان است. یا به سراغ آن مکان های دیدنی بروید که می توانید با پرداخت هزینه بسیار کم به عنوان مبلغ ورودی از آن مکان ها دیدن کنید.

ویژگی هایی که گفتیم بیشتر در خصوص جاذبه های گردشگری تاریخی، پارک ها و مکان های عمومی شهر مشهد صدق می کند. توجه داشته باشید که بیشتر هزینه تفریح در سفر به هر شهر یا کشور دنیا مربوط به آن دسته از جاذبه های گردشگری می شود که در اصطلاح گردشگری به آنها جاذبه های گردشگری انسان ساخت یا مدرن می گوییم. بنابراین اگر به سراغ مکان های دیدنی عمومی و تاریخی بروید نیاز به بودجه خاصی ندارید.

به طور مثال، شما می توانید از باغ پرندگان مشهد، موزه آیین های پهلوانی مشهد، موزه آستان قدس رضوی، موزه نادری، پارک کوهسنگی دیدن کنید یا برای طبیعت گردی به اطراف مشهد سفر کنید.

بیشتر تفریحات اطراف شهر مشهد ارزان هستند و یا نیازی نیست که برای بازدید از آنها پولی پرداخت کنید چون جز جاذبه های تاریخی و طبیعی محسوب می شوند. به طور مثال، شما می توانید به منطقه چناران بروید و در آنجا از طبیعت بکر، باغ های میوه و آبشارهای منطقه دیدن کنید یا به پارک تفریحی وکیل آباد بروید و پیک نیک کوچک نیم روزه داشته باشید. در حقیقت هزینه که شما می پردازید پرداخت برای هزینه حمل و نقل است و یا اینکه مقداری خوراکی با خود به همراه داشته باشید.

در شهر مشهد مکان های تاریخی فراوانی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها با هزینه کم دیدن کنید. در بالا درباره موزه نادری یا موزه پهلوانی یا موزه آستان قدس رضوی صحبت کردیم. این ها مکان هایی هستند که می توانید با پرداخت هزینه بسیار کم بازدید داشته باشید.

البته عمده جاذبه های گردشگری مشهد در لیست مکان های توریستی مذهبی قرار دارند که از بیشتر آنها می توانید رایگان بازدید کنید. برای این منطور به لینک رو به رو مراجعه کنید: زیارتگاه های مشهد


انشا مشهد | سفر نوروزی مشهد

امروز می خواهم انشای سفر به مشهد در نوروز ۹۸ را بنویسم. با من همراه باشید تا ماجراهای سفرم به مشهد را برایتان بازگو کنم. سفری که خاطره انگیز و دلنشین بود.

 

برنامه سفر به مشهد

سال 1397 و اواخر اسفندماه بود که تصمیم گرفتیم دسته جمعی به همراه خانواده خودمان و خواهرم به مشهد سفر کنیم. دو ماشین داشتیم و در جمع کل ده نفر بودیم. وسایل هایمان را جمع کردیم تا برای سفر به مشهد آماده شویم. قرار شد هر خانواده بخشی از لیست وسایل لازم برای سفر را بیاورد. این کمک می کند تا تمام وسایل ضروی را به همراه داشته باشیم و بار اضافی به همراه نبریم. من نیمی از مسیر را با ماشین خواهرم رفتم تقریباً تا سبزوار با آنها بودم. خیلی خوش گذشت. من علاقه زیادی به بچه خواهرم داشتم و در تمام مسیر با هم بازی کردیم. من هم برای او از خاطرات بچگی ام از سفر به مشهد گفتم. قرار بود طوری حرکت کنیم که روز بیست و ششم اسفند در مشهد باشیم. ما روز 25 ام اسفند حرکت کردیم تا روز بعد به شهر برسیم.

شهر مشهد

ما آشنایی در مشهد داشتیم که او خانه ساده ای داشت و به زائران امام رضا (ع) اجاره می داد. پس هر بار برای سفرمان به خانه او مراجعه می کردیم بنابراین نیازی نداشتیم که هتل رزرو کنیم. خانه به گونه‌ای بود که می‌توانستیم هر ده نفر ما به راحتی در آن اقامت داشته باشیم. این خانه حدود 20 دقیقه با حرم فاصله داشت. ما می‌توانستیم خیلی راحت با اتوبوس خودمان را به حرم امام رضا برسانیم. اتوبوس های خطی وجود داشت که مستقیم از ما را به ورودی حرم می رساند از ورودی حرم به راحتی می توانستیم به صحن جامع قدس و زیر زمین دسترسی داشتیم. بیشتر برنامه های فرهنگی و مذهبی حرم در این صحن و یا صحن جامع رضوی برگزار می شوند.

+ آشنایی با خیابانهای اطراف حرم امام رضا

 

برنامه  تفریحی در مشهد

ما قرار بود تا روز سوم عید در مشهد باشیم و روز سوم به سمت تهران حرکت کنیم تا برای روز پنجم عید بتوانیم به سرکارها برویم و من هم به تکالیف مدرسه برسم. در حقیقت ما از روز بیست و ششم تا سوم در مشهد بودیم که این نسبت به بقیه سفر های من به مشهد طولانی تر بود.

برای هر روز برنامه ریزی کردیم دو روز را به بازارهای مشهد و خرید سوغاتی اختصاص دادیم. یک روز را به طبیعت گردی که به اطراف مشهد یعنی طرقبه و شاندیز اختصاص دادیم. برای دو روز هم تصمیم گرفته بودیم جاهای دیدنی مشهد را ببینیم و داخل خود شهر مشهد باشیم. این فرصت خوبی برای من بود تا با خیابان های قدیمی و محله های مشهد آشنا شوم.

حال و هوای شهر مشهد در نوروز

از آنجا که نزدیک عید بود کل شهر مشهد حال و هوای سال نو و نوروز را داشت. شهرداری مشهد در بیشتر میدانها سفره‌هفت سین بزرگ کرده بود و همه جا گل بارون شده بود. خود حرم امام رضا هم که هر سال در زمان تحویل سال مملو از گردشگران هست، حال و هوای دیگری داشت. سفره هفت سین و قران بزرگ در صحن جامع رضوی تهیه شده بود که بسیار دیدنی بود. لحظه شماری می کردیم که تا سال تحویل شود چون امسال اولین بار بود که در لحظه سال نو در مشهد بودم.


دره اجنه مشهد

اگر از جاده های شمالی ایران به سمت مشهد سفر کنید، بعد از عبور از تونل جنگل گلستان ناگهان اقلیم عوض می شود و شما از سرسبزی محض به کویر وارد می شوید. حتما در این لحظه احساس می کنید که در خواب هستید و شما را از از دنیا به دنیای دیگری برده اند. همین تغییر اقلیم باعث شده تا این بخش از جاده به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم و البته مرموز در تور مشهد محسوب شود. با ما همراه باشید تا با دره اجنه مشهد آشنا شویم. 

 

دره اجنه کجاست؟

دره اجنه در نزدیکی روستای اخلمد یعنی بین چناران و شهر مشهد قرار دارد. اگر با خودرو شخصی و به صورت زمینی به مشهد سفر می کنید، حتماً از این دره ی زیبا که اسم ترسناکی دارد عبور خواهید کرد. دره اجنه و روستای اخلمد به عنوان یکی از گزینه های اصلی در تور طبیعتگردی مشهد به شمار می روند. در حقیقت اگر بخواهید به آبشار اخلمد برسید کافیست از این دره ۳ کیلومتر جلو بروید تا دوباره به سرسبزی منطقه چناران دسترسی پیدا کنید.


چرا دره جنه

دره اجنه در حقیقت یک ناهمواری طبیعی و توپوگرافی می‌باشد که در رشته کوه بینالود قرار دارد. این دره آب و هوای بسیار خنک و پوشش گیاهی متنوعی دارد. دلیل خاصی برای نامگذاری این دره عنوان نشده است اما از آنجا که همیشه برای نامگذاری مکان های قدیمی در فرهنگ های غنی مانند ایران یک افسانه و یا داستان تخیلی نقل می شود درباره دره اجنه نیز به همین صورت است.

بعضی از مردم می گویند به دلیل آنکه مسیر عبور بسیار تنگ و باریک است، از اسم جن برای آن استفاده شده است. چون جن در واژه عربی به معنای خفا و تاریک بودن است اما برخلاف نام که دارد باید اعتراف کنیم که این دره بسیار زیبا و دیدنی‌ست.

 پیشنهاد ما مسافرانی که قصد دارید زمینی به مشهد سفر کنید، این است که برای طبیعت گردی در مشهد به سمت چناران حرکت کنید. ابتدا از روستای اخلمد و آبشار زیبای آن دیدن کنید سپس برای صرف غذا و یا گرفتن عکس به دره اجنه بروید.

سوغاتی های اخملد و دره اجنه مشهد

این دره باغ های سیب گلابی گیلاس و گردوی بسیار مرغوبی دارد. پس از بهترین سوغاتی هایی که می توانید در بازدید از روستای اخلمد و دره اجنه تهیه کنید؛ میوه ها و لواشک خوش طعم و محلی می باشند. البته در این منطقه لبنیات و عسل مرغوب نیز تهیه می‌شود.


شب کجا بمانیم؟

در اینجا هتل وجود ندارد و اگر تصمیم دارید شب را در اخلمد بمانید باید در یکی از خانه‌های روستایی اقامت داشته باشید.


تفریحات خوب و ارزان مشهد

عادت دارم تا بخشی از ساعت‌های سفرم را به تفریح اختصاص بدهم. من  همیشه در تور مشهد بعد از زیارت حرم امام رضا (ع) به جای بازارگردی، سعی می کنم از تفریحات ارزان و خوب مشهد لذت ببرم. در مشهد همیشه برای پیدا کردن یک تفریح خوب دچار مشکل می‌شوم چون مراکز تفریحی و سرگرمی بسیار خوب و متنوعی در شهر مشهد وجود دارد. به نظر من بعد از تهران می توانیم مشهد را جز انتخاب های خوب برای علاقه‌مندان به تفریح و سرگرمی بدانیم.

 

 

در ادامه به شما خواهم گفت که چه تفریحاتی را در این سفر به مشهد انتخاب کردم.

مجموعه تفریحی چالیدره

یک روز کامل از سفرم را به مجموعه تفریحی چالیدره رفتم. در آن بانجی جامپینگ، قایق‌سواری، تلی‌سیژ و تِرن هوایی وجود داشت و من همه را امتحان کردم. در این مجموعه تفریحی شهر مشهد آلاچیق‌هایی وجود داشتند که  تنقلات و غذاهای خوبی می‌فروختند. پس تصمیم گرفتم وعده عصرانه مختصری را در چالیدره بخورم. بعد از آن به یکی از غرفه‌های فرهنگی نزدیک رستوران ها مراجعه کردم و یک عکس با لباس سنتی در یک نمای محلی گرفتم.

 

 

پارک های آبی مشهد

شاید جالب باشد بدانید که بیشترین پارک‌های آبی ایران در شهر مشهد ساخته شده اند. در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای ایجاد مراکز تفریحی در مشهد انجام شده است. به همین دلیل امروز می توانیم مشهد را یک قطب گردشگری زیارتی و تفریحی عالی در ایران بدانیم. بهترین پارک‌های آب مشهد عبارت‌اند از موج‌های خروشان، سرزمین موج‌های آبی و پارک آبی ایرانیان است.

 

پارک کوهسنگی مشهد

دیگر مکان تفریحی که حتماً باید در هر سفر به آنجا بروم بوستان کوهسنگی است که در آن موزه بزرگ مشهد و بازار هنر و باغ گیاه‌شناسی نیز وجود دارد. در سمتی از بوستان کوهسنگی که هنوز کامل نشده بود، بخشی به نام پارک مینیاتوری بود. به نظر من پارک کوهسنگی علاوه بر آنکه یک جاذبه توریستی مشهد محسوب میشود، گزینه خوبی برای آشنایی با مردم مشهدی نیز هست. هر زمان که به پارک می روم، ساعت ها از تفریحات خانواده ها و شادی بچه ها لذت می برم.


 

 

طبیعتگردی در تور مشهد

مراکز ییلاقی مشهد بسیار خوبی در شهر مشهد وجود دارد. آبشار اخلمد، کلات نادری، پارک وکیل آباد مشهد، بوستان ملت، دشت ارغوان، شاندیز، طرقبه گلمکان، کنگ و جاغرق از معروف ترین مکان های مناسب برای طبیعتگردی در تور مشهد هستند. در روزهای پایانی سفر سری هم به شهر رویایی پدیده در ییلاق شاندیز زدم. در اینجا بزرگ‌ترین خیابان سنگفرش جهان، هایپر مارکت، پیست یخ برای پاتیناژ و چند تفریح دیگر وجود دارد.

 

جاذبه های تاریخی مشهد

بعضی از هم‌سفرانم علاقه‌مند به تاریخ بودند و با هم به مجموعه‌ی باغ موزه نادری در چهارراه شهدا نزدیک حرم امام رضا (ع) رفتیم. اولین بار بود که به اینجا می‌آمدم و فوق‌العاده مجذوبش شدم. ساختمان آرامگاه نادرشاه از قیمت مرکزی که محل تدفین نادرشاه است از دو تالار موزه تشکیل شده که یکی از آن‌ها موزه اسلحه دوره‌های مختلف تاریخ ایران و دیگری موزه اسلحه و آثار مربوط به دوران نادرشاه را نمایش می‌دهد.


تفریحات ارزان دیگری هم در شهر مشهد وجود دارند که متاسفانه در این سفر چند روزه فرصت نکردم از آنها دیدن کنم. به نظر من هزینه سفر مشهد به خود شما بستگی دارد. شما می توانید هزینه بسیار زیادی برای سفرتان انجام دهید و یا مانند یک گردشگر ماجراجو و کوله به دوش از سفرتان با حداقل هزینه لذت ببرید.


طعم شیشلیک و شله مشهدی

یکی از جذابترین تفریحات در هر سفری مربوط به قسمت خوردنی های آن می باشد. شکم گردی را می توانیم هم نوعی تفریح و هم نوعی نیاز بدانیم. شما با خوردن غذاهای محلی می توانید طعمی اصیل و متفاوت را تجربه کنید و در عین حال احساس گرسنگی خود را برطرف کنید. ما در این مطلب قصد داریم دو غذای خوشمزه و معروف مشهدی ها را به شما معرفی کنیم. پیشنهاد می کنیم در تور مشهد از این غذاها نوش جان کنید:

 

از همه ی غذاهای مشهد، شیشلیک مشهدی معروفترین آنها است. پیشنهاد می کنیم برای لذت بردن از شیشلیک به یکی از رستوران های شاندیز و طرقبه بروید. شیشلیک یکی از محبوبترین کبابهای ایرانی است که از دنده ی گوسفند یا گوساله تهیه می شود. این گوشت حتما باید تازه باشد و با ادویه طعم دار شود. بهترین شیشلیکها آنهایی هستند که کاملا پخته و طعم دار شده باشند و آبدار هم باشند.

 

علاوه بر شیشلیک، شله مشهدی که بسیار خوشمزه و لذیذ است نیز ارزش امتحان کردن دارد. شله مشهدی یک غذای پرطرفدار است که در عزاداری های مذهبی می پزند و به عنوان نذری بین هیات های مذهبی و مردم توزیع می کنند. ترکیب گوشت و حبوبات به شله مشهدی عطر و طعمی بی نظیر می دهد که هرگز از خاطراتان نمی رود. این غذا را با نان سنگک و سبزی میل کنید.

 

رستورانهای ارم شاندیز، شیشلیک صفدری، مهستان، پسران کریم و بلبل عنبران از معروفترین رستوران های مشهد هستند که کیفیت خدمات و نوع غذای آنها بسیار مناسب است. 

باز هم با من باشید تا تفریحات بی نظیر مشهد را به شما معرفی کنم:

+ تفریحات ارزان مشهد

+ دره اجنه مشهد

+ انشا مشهد

 

 


آیا به مشهد سفر کنیم؟

همه ما می دانیم یکی از 5 شهر خوب برای سفر و ایرانگردی، شهر مشهد است. در شهر مشهد امکانات رفاهی بسیار خوبی وجود دارد که می توانید لحظات به یاد ماندنی را برای تمام اعضای خانواده رقم بزند. من هم بارها و روزها فکر کردم بعد از زیارت حرم امام رضا (ع) چه کارهای دیگری می توانم در تور مشهد انجام دهم تا لذت بیشتری از سفرم ببرم؟

در این مطلب قصد دارم به شما چند نکته یا پیشنهاد خوب ارائه کنم. شاید شما هم مثل من دوست داشته باشید که در سفر آینده خود به مشهد، تجربه های متفاوتی داشته باشید.

 

من بارها به شهر مشهد سفر کردم. عموما تور مشهد را تهیه می کردم تا یک سفر چند روزه راحت را تحربه کنم. یکبار با خودم فکر کردم به جای اینکه یک برنامه ثابت برای سفر به مشهد داشته باشم باید کمی ماجراجویی کنم. این شهر بزرگ جاهای دیدنی خیلی زیادی دارد که واقعا بی نظیر هستند.

 

پیشنهاد می کنم برای بازدید از مکان های زیارتی زمان بگذارید. در شهر مشهد علاوه بر حرم امام رضا (ع) می توانید از مقبره پیر پالان دوز، گنبد سبز، شیخ بهایی، آرامگاه خواجه ربیع، آرامگاه سید حسن مدرس نیز بازدید کنید. لیست مکان های زیارتی مشهد

 

از جاذبه های طبیعی مشهد نیز دیدن کنید. در اطراف شهر مشهد جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی وجود دارد که می توانید در زمان گرمای هوا به ویژه تابستان از آنها دیدن کنید. آبشار اخلمد، آبشار ارتکند، شاندیز، طرقبه، چناران و پارک کوهسنگی از معروف ترین ییلاقات اطراف مشهد هستند که می توانید خیلی راحت به آنها دسترسی داشته باشید.