findatour

گنبد مینا | آسمان نمای بزرگ خاورمیانه

گنبد مینا یکی از جاذبه های گردشگری اطراف پل طبیعت می باشد که در نزدیکی پارک آب و آتش و بوستان جنگلی طالقانی قرار دارد. گنبد مینا در واقع یک آسمان نما است که در آن اطلاعات بسیار جالبی درباره کهکشان و علوم شیمی، فیزیک، زمین شناسی و مطالب علمی دیگر ارائه می شود.

+ چطور به پل طبیعت برویم؟

 

 

بیشتر بازدید کنندگان این مجموعه دانشجویان و دانش آموزان هستند. البته بسیاری از خانواده ها نیز می توانند از آسمان نمای این مجموعه دیدار کند. قطر دایره آسمان نما ۱۸ متر است و در معماری آن از سبک ایرانی اسلامی استفاده شده است. این مجموعه گنجایش ۱۵۰ نفر را دارد برای ساخت گنبد مینای آسمان نما از معماری اصیل ایرانی و نماد خورشید تابان استفاده شده است که در حقیقت مفهوم خورشید ایزد یا میتراییسم را نشان می دهد.  طراحی ورودی آسمان‌نما از اجرام آسمانی و کهکشان ها و نمادهای از کرات زمین استفاده شده است که بسیار دیدنی است. در بخش مختلف آن نیز از ال سی دی ها و نمایشگر هایی برای ارائه فیلم های مربوط به نجوم، زیست و فیزیک استفاده می شود.

 

این آسمان نما یکی از رصدخانه های تهران است که در کنار رصدخانه زعفرانیه، مرکز علوم و ستاره شناسی تهران، رصدخانه نیاوران به عنوان مهمترین مراکز آموزشی و مطالعاتی در زمینه ستاره و نجوم استفاده می شوند. در نزدیک گنبد مینا، سینما گیم چند بعدی وجود دارد که پاتوق خوبی برای خانواده های ایرانی به ویژه جوانان می باشد. 

برای آشنایی بیشتر با این جاذبه گردشگری زیبا به لینک رو به رو مراجعه کنید: آسمان نمای گنبد مینا

 

 

 


پارک طالقانی تهران

پل طبیعت یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری تهران است که طرفداران فراوانی دارد. بیشتر خانواده‌های ایرانی و یا گردشگرانی که از پل طبیعت دیدن می کند، می‌توانند از تفریحات و جاذبه های گردشگری اطراف آن نیز بازدید داشته باشد. پل طبیعت در حقیقت مسیر اتصالی بین دو پارک جنگلی طالقانی و پارک آب و آتش را برقرار می کند. این بستگی به شما دارد که از سمت کدام پارک به سمت پل طبیعت حرکت کنید. ما امروز قصد داریم تا شما را با پارک‌طالقانی آشنا کنیم که به عنوان یکی از پارک های جنگلی در اراضی عباس آباد تهران واقع شده است.

+ گنبد مینا تهران کجاست؟

 

پارک طالقانی

همانطور که می دانید و از نام پارک پیداست، پارک طالقانی مسیر جنگلی دارد و در آن آلاچیق های گوناگون و مسیر خاکی به صورت تپه ای وجود دارد. شما می توانید در آلاچیق های این پارک اتراق کنیم و کمی از هوای خطولانی تری پیش رو دارید. به همین دلیل بیشتر گردشگران ترجیح می دهند تا با ماشین این مسیر را طی کنند. البته شما می توانید از طریق پارک آب و آتش به پل طبیعت برسید که مسافت آن کوتاه تر است. نزدیک مسیر پارک طالقانی به پل‌طبیعت یک راهروی چوبی بسیار زیبا ساخته شده است که معمولاً پاتوق جوانان و خانواده‌ها برای عکاسی می باشد. در مسیر تردد از پارک طالقانی به طرق پل طبیعت، خانواده های بسیاری را می بینید که در حال تفریح و یا بازی در این مسیر خاکی هستند.

 

خوب است بدانیم که در این پارک امکاناتی تفریحی فراوانی وجود دارد. علاوه بر مسیر پیاده روی، مسیر مارپیچ ، وسایل ورزشی، آبنما، میز پینگ پنگ، محوطه گل کوچک و فوتبال دستی، میز شطرنج، سرویس بهداشتی و نیمکت‌های چوبی وجود دارد. 

 

خوب است بدانید که بزرگترین پرچم ایران با مساحت ۱۰۰۰ متر مربع در پارک طالقانی نصب شده است که به عنوان سومین پرچم بزرگ دنیا شناخته می شود.


انواع تورهای طبیعتگردی

وقتی صحبت از طبیعت گردی می شود، بی درنگ به یاد چادرهای شب آتش درست کردن جنگل نوردی بازدید از آبشارها و کوهها می‌افتیم. تورهایی که بیشتر از این که هیجان داشته باشند، نیاز به آمادگی بدنی بالایی دارند، چون شما مجبور هستید ساعت ها پیاده روی کنید و یا زندگی بسیار متفاوت از روزمره خود تجربه کنید. 

+ آف رود چیست؟

+ پیشنهاد سفر یک روزه

انواع تورهای طبیعتگردی

 انواع تورهای طبیعت گردی در دنیا ارائه می‌شوند. تور بازدید از حیات وحش،  بازدید از آبشار، کمپ در طبیعت، زندگی در کلبه روستایی ،جنگل نوردی، سافاری در بیابان و یا صحراهای شنی معروف ترین برنامه های طبیعت گردی در دنیا هستند. البته شاید بتوانیم این ادعا را داشته باشیم که تورهای طبیعتگردی و بومگردی همپوشانی فراوانی با یکدیگر دارند.

 

تفریحاتی از جنس هیجان 

 دیگری از تفریحات در دنیا وجود دارند که با وجود آن که محل برگزاری آنها در طبیعت است می‌توانیم آن را در شمار این دسته از سفرها یعنی تورهای طبیعتگردی قلمداد کنیم.

تفریحاتی مانند زیپ لاین، سافاری، آفرود از این قبیل هستند. تمامی این تفریحات در طبیعت برگزار می‌شوند اما بیشتر از آن که طبیعت گردی باشند به صورت برنامه های سفر هیجان انگیز برگزار می شود.

 

همان طور که می دانید تفریحات چالش برانگیز زیادی در دنیا ابداع شده است که یکی از آنها همین زیپ لاین ها و یا آفرود سواری است. آفرود دسته‌ای از تفریحات می باشد که نظرات مخالف و موافق بسیاری درباره آن وجود دارد. بعضی از کارشناسان می‌گویند آفرود نیز مانند تمام تفریحات دیگر می‌تواند به طبیعت صدمه بزند اما ماهیت بیشتر فعالیت‌های انسان به واسطه گردشگری در محیط زیست به همین شکل است. این یعنی حتی اگر بازدید از یک جاذبه تاریخی نیست در نظر بگیریم ممکن است آسیب هایی به محیط زیست وارد کنند. عده ای دیگر از مخالفان آفرود می گویند از آنجا که این ماشین‌های سنگین با سرعت فراوان حرکت می‌کنند به بستر خاک و پوشش گیاهی صدمه زیادی وارد می شود و به همین دلیل بیشتر مسابقات رسمی آفرود در مناطق کنترل شده اجرا شود. این در حالی است که امروز بیشتر کشورهای دنیا آفرود را برگزار می‌کنند بدون آنکه به ظرفیت زیست‌بوم منطقه توجه داشته باشد.


موزه ملی ایران یا موزه ایران باستان

در شهر تهران موزه های فراوانی وجود دارد که باعث شده بتوانیم آن را شهر موزه‌های ایران بدانیم.موزه های مانند موزه ملی ایران، کاخ موزه گلستان، مجموعه کاخ نیاوران و داراباد، موزه پست موزه جواهرات و موزه های فراوان در شهر تهران وجود دارد. ما در این مطلب به سراغ موزه ملی یا موزه ایران باستان خواهیم رفت.

 

موزه ملی ایران یا موزه ایران باستان 

موز ملی یا موزه ایران باستان در سال ۱۳۱۶ خورشیدی به عنوان اولین ساختمان موزه در ایران آغاز به کار کرد. در سال‌های مختلف بارها نام موزه ملی ایران تغییر یافت تا آنکه سرانجام به عنوان موزه ملی ایران نامگذاری شد. بیشتر اشیای باستان شناسی ایران که جزو مهمترین آثار کشف شده از دوران پارینه سنگی تا اسلامی می‌باشد که در بخش‌های موزه ملی نگهداری می‌شوند. موزه ملی ایران به دو بخش ایران باستان و دوران اسلامی تقسیم می‌شود. ساختمان قدیمی همان موزه ایران باستان است که در دو طبقه به آثار تاریخی پیش از تاریخ تا دوران باستانی ادامه دارد. در سالن مجزایی آثار مربوط به دوران اسلامی از هنرها تا کتیبه هایی که کشف شده اند، نیز نگهداری می شوند.

عکس موزه ملی ایران در تهران

 

موزه ملی ایران توسط چه کسی ساخته شد؟

این موزه توسط فردی به نام آندره گدار فرانسوی در دوران رضاخان ساخته شد. یک معمار و باستان شناس فعال در خاورمیانه بود که به هند و مصر سفرهای زیادی کرده بود. بعد از هماهنگی های مختلف قرار شد این فرد یک ساختمان مانند کتابخانه ملی و یک ساختمان برای موزه ملی بر اساس معماری ایرانی درست کند. کار تکمیل دو ساختمان توسط معمار و استاد معروف ایرانی به نام مراد علی تبریزی ساخته شد.

 

مسیر دسترسی به موزه ملی ایران

موزه ملی ایران در خیابان سی تیر بعد از سر در باغ ملی قرار دارد. شما می توانید از طریق مترو امام خمینی یا مترو حسن آباد به سمت خیابان سی تیر حرکت کنید تا به موزه ملی ایران برسید. البته نزدیکترین ایستگاه مترو به موزه ملی ایستگاه مترو امام خمینی می باشد.

 


پل طبیعت تهران و دسترسی های آن

 

 

پل طبیعت یکی از جاذبه های گردشگری جدید در شهر تهران است که از سال 1393 مورد استفاده مردم قرار گرفته است. این پل در سه طبقه و با ارتفاع 40 متر از سطح زمین طراحی شده است. این پل عظیم و زیبا در محله عباس آباد تهران قرار گرفته است و برای عبور افراد پیاده طراحی شده است و دو پارک طالقانی و آب و آتش را به هم وصل کرده است. پل طبیعت کف پوش چوبی زیبایی دارد که حس خوبی در هنگام راه رفتن را به ما القا می کند. دسترسی به این پل با حمل و نقل عمومی بی شک کاری آسان خواهد بود. دو لبه ی کنار طبقه اول پل با شیشه حفاظ شده است و در آن کافی شاپ، رستوران و گالری ها وجود دارند. جنبه ی تفریحی این طبقه از سایر طبقات پل بیشتر است، در طبقه ی دوم سکوی مناسبی برای تماشا و لذت بردن از مناظر اطراف قرار دارد، همچنین طراحی فضای سبز در این طبقه آن را برای پیاده روی دلپذیر کرده است. وقتی به طبقه سوم پل طبیعت بروید در بالاترین سطح آن قرار گرفته اید و به طبع دیدی باز و بدون محدودیت از اطراف خواهید داشت.

همانطور که گفته شد شما عزیزان می توانید با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی تهران از جمله خطوط مترو به پل طبیعت برسید. برای اینکار کافیست خودتان را به ایستگاه مترو حقانی برسانید. در آنجا دو گزینه پیش روی شما قرار دارد. یکی عبور از پارک طالقانی می باشد که با کمی پیاده‌روی به مقصدتان خواهید رسید. همچنین برای رسیدن به بخش های دیگر پل طبیعت می‌توانید از تاکسی های وَن استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که برخی از تاکسی های ون به سمت باغ کتاب تهران می‌روند و نه پل طبیعت.

آدرس دقیق پل طبیعت :تهران، میدان ونک، بزرگراه حقانی، بعد از چهار راه جهان کودک، پارک آب و آتش

برای رسیدن به پل طبیعت می توانید از مترو، اتوبوس و تاکسی استفاده کنید.
ابتدا از بوستان آب و آتش باید از معابر فرعی ضلع شرقی خیابان آفریقا بعد از عبور از چهار راه جهان کودک و ورود به خیابان دیدار جنوبی وارد پارک شوید.. یا بوستان جنگلی طالقانی هم مسیر دیگری هست که می‌توانید از مسیر غرب به شرق بزرگراه حقانی و یا ایستگاه مترو حقانی وارد بوستان طالقانی و سپس پل طبیعت شوید.

اگر هم دوست دارید با اتوبوس به پل طبیعت بروید باید خودتان را به ایستگاه ونک برسانید. که از رسالت یا سیدخندان می توانید به ونک دسترسی داشته باشید.
به پل سید خندان یا میدان ونک یا میدان رسالت بروید سپس سوار اتوبوس های خط ونک - رسالت بشوید. از ونک باید در ایستگاه آخر از اتوبوس پیاده شوید و از رسالت و سید خندان باید در نخستین ایستگاه یا همان ایستگاه آب و آتش از اتوبوس خارج شده و به صورت پیاده مسیر را ادامه بدهید.
اگر ساکن کرج هستید می توانید از مترو استفاده کنید. کافیست پس از خروج از مترو کرج وارد مترو صادقیه (خط 2- آبی) شوید و در ایستگاه امام خمینی خط را عوض کنید سپس خط 1 مترو (خط قرمز) شوید. در خط 1 باید به سمت ایستگاه تجریش بروید و در بین راه ایستگاه مترو حقانی پیاده شوید.

مسیر اول: مترو کرج- ایستگاه صادقیه -ایستگاه امام خمینی- ایستگاه حقانی یا همت

مسیر دوم: ایستگاه ارم سبز - ایستگاه دروازه دولت- ایستگاه حقانی یا همت

البته از تمام خطوط مترو می توانید خودتان را به پل طبیعت برسانید که ما در  مطلب دسترسی به پل طبیعت به طور مفصل آنها را توضیح داده ایم.


معرفی چند اتاق فرار خوب تهران

 

اتاق فرار در واقع یک بازی گروهی است که به تازگی آمده و بازار داغی دارد. این تفریح همراه با سرگرمی ها و معماهایی است که شما در طول بازی باید آنها را گروهی حل کنید. معمولا اتاق فرار با چهار نفر و بیشتر انجام می شود. قبل از اینکه با دوستانتان به سمت اتاق فرار همراه شوید بهتر است بدانید که هیجان بازی اتاق فرار زیاد است و علاوه بر کار گروهی که باید با هم فکری هم انجام دهید، هماهنگی کامل بین اعضا نیز بسیار مهم است. در این بازی نقش ها از دنیا مجازی به دنیای واقعی منتقل شده است و داستان اصلی بازی همان بازی های پرطرفدار کامپیوتری است. هر کدام از اعضا شرکت کننده نقشی جداگانه ایفا خواهند کرد. اولین اتاق فرار در امریکا و پس از مدت کوتاهی دومین اتاق فرار در اروپا ساخته شد. بعد از آن کشورهای آسیای شرقی و مجارستان از آن استقبال کردند. در ایران نیز در شهرهای بزرگی مانند : تهران، کرج، مشهد، اصفهان، اهواز و شیراز و چندین شهر دیگر از سال 1394 این اتاقها ساخته شدند. 

اینجا براتون چند تا اتاق فرار خوب رو معرفی کردم. اگر دوست داشتید برای تفریح برید و لذت ببرید. 

- اتاق فرار پنیکاتور - جنت آباد
- فرار از زندان - خیابان دولت و خیابان فلسطین،
- اسکیپ هوم (ماموریت غیر ممکن، خانه اشباح، پاپوش، گروگان) - کریمخان،
- بازی فرار از اتاق های مهیج در مجموعه باغ کتاب تهران - حقانی
- اتاق فرار شب سیزدهم، چهارراه جهان کودک، حقانی
- معمای تسلای، سرقت از بانک - مجموعه کوروش،
- اتاق فرار فریداکالو در مجموعه کیوبیک - کارگر شمالی،
- مرکز بازی فکر (brain game center) - تجریش،
- اتاق فرار اسکیپ ویژن - شهرک گلستان بلوار کاشان جنوب،
- کالبد شکافی در اتاق فرار بلادی (Bloody House) - شهران،
- جعبه سیاه، اتاق فرار اسکیپ روت (بازی مجمع اخرا) - خیابان فاطمی،
- اتاق فرار وست روم ویژه بازی مهیج و ترسناک سویینی تاد، مالک جهنمی - بلوار فردوس،
- اتاق فرار ترسناک بازگشت آنابل (annabelle comes home) - خیابان بهشتی، خیابان ولیعصر،
- وحشت قبر در مجموعه اتاق فرار اسکیپ میشن - خیابان میرداماد،
- اتاق فرار مگا اسکیپ (تالار مرگ) - شهرک اکباتان،
- اتاق فرار مجموعه هارلی - فردوس غرب، باکری شمال،
- اتاق فرار طلسم سیاه در مجموعه دارک روم - بزرگراه شهید لشکری، شهرک آزادی،


سفر یک روزه به باغ های زیبای آهار

ییلاق های اطراف تهران یکی از مقاصد مناسب برای سفرهای یک روزه هستند. اطراف پایتخت پر است از روستاهای زیبایی که قرن هاست با سخاوت جان می بخشند. با ما همراه شوید تا در این سفرنامه ی یک روزه با هم به روستای آهار برویم.

+ خرید تور ایرانگردی ارزان

 

 

چگونه به آهار برویم؟

از تهران تا آهار کمتر از دو ساعت راه است و نیازی نیست که صبح خیلی زود از خواب بیدار شویم. حتی اگر مانند ما از غرب تهران راه بیافتید. ما هم ساعت 9 صبح از غرب تهران خودمان را به اتوبان صدر رساندیم. بعد از گذشتن از باغ پرندگان تهران، به یک خروجی رسیدیم که جاده لواسان و لشگرک را نشان می داد. وارد جاده شدیم و مسیرمان را تا دوراهی لواسان فشم ادامه دادیم و بعد به سمت فشم رفتیم. از کنار باع ها و رستوران های مختلفی گذشتیم تا به یک دوراهی دیگر رسیدیم. یک جاده به سمت شمشک و دیزین می رفت و در آخر هم از جاده چالوس سر در می آورد و از جاده کناری راه باریکی بود که تابلوی سبز رنگی داشت و روستاهای ایگل، آهار و شکرآب را نشان می داد. بعد از آن به سمت راهی که تابلوی دوم نشان می داد پیچیدیم. حدود یک ربع جاده زیبایی را با ماشین گذراندیم و در انتهای جاده به روستای زیبای آهار رسیدیم. با اتوبوس هم می توانید به آهار بیایید.

روستای آهار

آرامش اولین چیزی است که بر روستا حاکمیت می کند. بعد از آنکه کمی در آهار قدم زدیم جایی را برای نشستن انتخاب کردیم و زیرانداز انداختیم و نشستیم. بعد از کمی خوردن خوراکی هایمان راه افتادیم و از کوچه های سنگفرش شده ی و باریک روستا گذشتیم. چندین تکیه قدیمی در آنجا بود که آنها را دیدیم. در جلوی یکی از خانه های روستا آبخوری زیبا ساخته شده بود از آن آب خوردیم. کوچه باغ های زیبایی را گذراندیم که دو طرف آنها درختان گیلات و سیب بودند. در بیشتر کوچه باغ ها جوی آبی عبور می کرد. اهالی روستا با چهارپایانی که نخ ها و زنگوله های رنگی آویزانشان بود نیز از این کوچه ها عبور می کردند. در انتهای روستا رودخانه ای به نام شکرآب روان بود که در آن آبی زلال و تمیز روان بود. این رودخانه از کوه های نزدیک سرچشمه می گیرد و بعد از پیمودن 15 کیلومتر به رودخانه ی جاجرود می ریزد.

زیارت در امامزاده

در امتداد رودخانه که جلو رفتیم به امامزاده ای رسیدیم که محلی امن و آرام برای کوهنوردان و گردشگران بود. برای رفتن به امامزاده باید کوهی کوچک با جاده های پیچ در پیچ را بگذرانیم. محلی ها در تمام مسیر ما را به خوبی راهنمایی می کردند. در کنار امامزاده بوی خوش غذاهای محلی و تازه، نان های تنوری و چای آتشین به مشاممان می خورد.

سوغاتی آهار

از دستفروشان محلی که با لباسهای رنگین در کنار مسیر نشسته بودند مقداری لواشک، برگه، سماق کوهی، سبزی کوهی خشک، گلابی و گیلاس های مربوط به همان باغ ها را خریدیم.