findatour

آشنایی با برج ایفل - بخش دوم

در این قسمت اطلاعاتی از داخل برج برایتان خواهم گفت تا وقتی با تور اروپا به فرانسه می‌رسید با شوق بیشتری به دیدن برج ایفل بروید. سازنده‌ی برج که گوستاو ایفل بود داخل برج آپارتمانی کوچک داشت. در داخل برج ایفل آسانسوری قرار دارد که بازدیدکنندگان را به بالای برج می‌برد. گردشگران برای بازدید از قسمت بالای برج باید بلیتی به قیمت  19 یورو تهیه کنند. برای ساختن این برج 18038 قطعه آهن و 5/2 میلیون میخ پرچ استفاده شده است. این نکته برای خودم خیلی جالب بود که در سال 1909 می‌خواستند برج ایفل را خراب کنند اما به دلیل کاربردی بودن آن درزمینهٔ مخابرات از این تصمیم منصرف شدند. در دنیا حدود 30 برج دیگر به تقلید از این برج ساخته شده است، اما دو نمونه از آن‌ها بیشتر شبیه برج ایفل اصلی است. یکی در لاس‌وگاس امریکا و شنژن چین قرار دارد. در شهر لندن هم می‌خواستند در مکانی که الان ورزشگاه ویبلدون قرار دارد برجی شبیه ایفل بسازند. راستی یک نمونه از برج ایفل هم در جزیره کیش ساخته شده است.

از تغییرات ظاهری برج ایفل چیزی می‌دانید؟ شاید برایتان جالب باشد بدانید این برج در برابر بادهای تند در فصل بهار و پاییز تا 7 سانتی‌متر حرکت می‌کند و نوسان دارد. همچنین بر اثر سرما و گرما ارتفاع برج حدود 15 سانتی‌متر متغیر است و در فصل زمستان کوتاه‌تر می‌شود. برج ایفل 1665پله دارد.

 

رعد و برق در سال 1967 بخشی از بالای برج را خراب کرد اما همان سال آن بخش را تعمیر کردند و برج درست شد. 20 هزار چراغ بر روی بدنه‌ی برج ایفل نصب شده است که در مناسبت‌های مختلف رنگ‌هایی از آن روشن می‌شود. رقص نور و نحوه‌ی نورپردازی این برج در شب زیبایی خاصی به شهر پاریس می‌دهد. این چراغ‌ها از تاریکی هوا تا ساعت یک بامداد روشن هستند و برای صرفه‌جویی در مصرف برق بعد از این ساعت خاموش می‌شوند. زمانی در پاریس بالا رفتن از پله های این برج جریانی در بین جوانان به راه انداخته بود و افراد ماجراجو سعی می‌کردند سریع‌تر به بالاترین نقطه‌ی برج برسند که در این میان فاستیر که کوهنورد قهاری بود در مدت 3 دقیقه و 12 ثانیه از پله های برج بالا رفت و رکورد دار این موضوع شد. 

برج ایفل

 


با برج زیبای ایفل بیشتر آشنا شویم

برج زیبا و بلند ایفل نشانه‌ی اصلی شهر پاریس و کشور فرانسه است. چند ماه گذشته در سفری که با تور اروپا به پاریس داشتم بر روی این برج که در محله‌ی "شان دو مارس" بیشتر تمرکز کردم. موارد جالبی برایم روشن شد که برایتان می‌نویسم شاید برایتان جالب باشد. اول از همه به سراغ ساخت این برج رفتم تا ببینم اصلاً چی شد که این برج ساخته شد.

طراح برج آقای گوستاو ایفل (Gustave Eiffel) بود که مهندس ساختمان، معمار و متخصص سازه‌های فلزی بود. دیگر ساخته‌ی معروف ایشان مجسمه‌ی آزادی در امریکا است. ایشان طراحی برج ایفل را در سال 1887 شروع کرد و بعد از طراحی دقیق، در طول دو سال و دو ماه و پنج روز برای ساخت آن زمان صرف کرد. علاوه بر آقای ایفل هفتاد و دو مهندس دیگر هم در این کار مشارکت داشتند که نام آن‌ها بر روی برج حک‌شده است.

این برج با ارتفاع 324 متر دومین برنای مرتفع فرانسه بعد از پل میلو است که برای ساخت آن 850 نفر فعالیت کرده‌اند. در ساخت این برج حدود دو میلیون و پانصد هزار قطعه فلزی به هم متصل شده است. در ابتدا می خواستند برج ایفل را در شهر بارسلون اسپانیا بسازند که این امر اجرا نشد.

این را هم بگویم که رنگ اصلی و اولیه این برج قرمز بوده است و برای رنگ‌آمیزی آن 60 تن رنگ استفاده شده است.

مطلبم جالب بود؟ پس باز هم با من باشید.


وسایل مورد نیاز در سفر

رفتن به سفر همیشه با لذت همراه است اما اگر دور اندیشی داشته باشید این لذت چندین برابر می‌شود. امروز می‌خواهم یکی از این دوراندیشی‌ها که خودم تجربه‌اش را داشتم، برایتان بگویم. جمع‌آوری یک کیف کامل و بدون نقص و درعین‌حال خلاصه و جمع‌وجور نکته‌ای مهم برای داشتن آسایش هنگام سفر است. حالا مهم‌ترین وسایلی را که در سفر ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشیم را می‌نویسم. البته این موارد نظر شخصی بنده است و اگر شما وسیله‌ی دیگری به نظرتان می‌آید ممنون می‌شوم که در قسمت نظرات برایم بنویسید.

ظرفی برای آب آشامیدنی

همیشه اولین چیزی که به ذهنم می‌آید، ظرفی مناسب برای حمل آب آشامیدنی است. ظرفی که به خوبی آب را در خود نگه دارد و بتواند حجم خوبی از آب را در خود جای دهد. برخی از آن‌ها دوجداره هستند و می‌توانند آب را در دمای دلخواه ما نگه دارند. وزن ظرف آب نیز بسیار مهم است که سبک باشد تا کمتر خسته شویم.

کیف لوازم دیجیتالی

من که از گوشی‌ام جدا نمی‌شوم شما را نمی دانم. پس داشتن ملزومات الکترونیکی یعنی یک گوشی موبایل، شارژر، شارژر همراه و دوربین الکترونیکی همیشه برایم مهم است. حالا باید کیفی داشته باشیم که این‌ها را در آن جای دهیم. دقت کنید که کیف لوازم دیجیتالی علاوه بر جادار بودن، ضد آب نیز باشد.

ابزار چندکاره

ابزارهای چندکاره‌ای هستند که در خود مجموعه‌ای از وسایل مورد نیاز ما را یکجا دارند. وسایلی مانند قیچی، دربازکن، چاقو، قاشق و چنگال و چراغ قوه. این ابزار چند کاره همیشه همراه من است شما را نمی دانم.

ابزار چند کاره

یک ملحفه‌ی بزرگ

همراه داشتن یک ملحفه یا پارچه‌ی بزرگ در سفر خیلی کمک می‌کند. این ملحفه بیشتر برای وقت خوابیدن به کار می‌آید و اینکه گاهی می‌تواند نقش سایه‌بان را نیز ایفا کند.

کیسه‌ی خواب و چادر مسافرتی

در طول سفر همیشه نیاز به انرژی کافی دارید و داشتن یک خواب آسوده در سرحال و با انرژی بودن شما بسیار مهم است. خوابیدن در کیسه‌ی خواب کمی دشوار است و هر کسی آن را نمی‌پسندد. اگر جزو این آدم‌ها هستید و خواب در کیسه خواب برایتان سخت است چادر مسافرتی به همراه داشته باشید.


شیک‌ترین محله‌ی استانبول کجاست؟

استانبول شهری رنگارنگ با جذابیت‌های فراوان است که در هر فصل از سال زیبایی خود را دارد. هر گوشه از این شهر چندین جذابیت گردشگری دارد که گردشگران را به سوی خود می‌کشاند. در این مطلب می‌خواهم شما را با منطقه‌ی ببک (Bebek) که منطقه‌ای شیک و زیبا است آشنا کنم و توصیه کنم که در سفرتان سری هم به این منطقه‌ی تاریخی و جذاب بزنید. در تور استانبول با تنگه‌ی بسفر به دو قسمت اروپایی و آسیایی تقسیم می‌شود، محله‌ی ببک هم در کنار این تنگه است و همین امر سبب جذابیت‌های خاص و رونق گردشگری آن شده است. تماشای تنگه‌ی بسفر در محله‌ی ببک هم در روز و هم در شب لذت‌بخش است. محله‌ی ببک بهترین اشراف و دید را از تنگه‌ی بسفر دارد و شما می‌توانید از این موقعیت به خوبی استفاده کنید.

 

محله ی ببک 

ببک منطقه‌ای مسکونی است که بیشتر جمعیت آن را مسلمانان تشکیل داده‌اند. این محله جزو بخش اروپایی استانبول و از محله‌های منطقه‌ی محبوب بشیکتاش است. محله‌ی ببک در منطقه‌ای قدیمی و تاریخی استانبول و در نزدیکی تنگه‌ی زیبای بسفر قرار گرفته است. در کنار ببک محله‌های دیگری همچون "آرناووتکوی"، "روملی هیساری" و "اتیلر" هستند. ترکی استانبول به بچه‌های زیر دو سال ببک (Bebek) می‌گویند، کارشناسان بر این باورند که به دلیل موقعیت خاص و زیبایی‌های بی‌نظیر این محله سال‌ها قبل نام آن را ببک گذاشته‌اند. این منطقه امکانات تفریحی زیادی دارد و به‌راحتی می‌توانید یک روز کامل را در آن به خوشی و شادابی بگذرانید. ببک محله‌ی مناسب برای شبگردی در بین بومیان استانبول است. آن‌ها همچنین کافه‌های آن را بهترین نقطه برای صرف صبحانه در یک روز تعطیل می‌دانند.

جاذبه‌های محله‌ی ببک استانبول

پارکی زیبا و وسیع به بزرگی 8800 مترمربع در این محله واقع شده است که در آن درختان تنومند قدیمی و گیاهان زینتی بسیاری وجود دارند. این پارک زیبا قسمت‌های مختلفی مانند زمین بازی کودکان، محوطه حیوانات خانگی، سکوهای که برای پیک‌نیک طراحی شده‌اند و مسیرهای پیاده‌روی دارد. پارک شهری ببک مکانی خوب برای استراحت و رفع خستگی‌تان در زمان بازدید و گردش در ببک خواهد بود. در محله‌ی ببک چند ساختمان‌ تاریخی و قدیمی وجود دارند که شاخص‌ترین آن‌ها ساختمان "کنسولگری مصر" است. این ساختمان از قرن 19 به‌جای مانده است و معماری منحصربه‌فردی دارد. سبک معماری ساختمان کنسولگری مصر، ایتالیایی است و در نگاه اول زیبایی ظاهر این ساختمان چند دقیقه‌ای شما را محو خود می‌کند. دیوارهای شیری رنگ و شیروانی‌های طوسی رنگ در کنار چشم انداز آب هماهنگی زیبایی به وجود آورده‌اند. امکان بازدید از داخل این ساختمان برای گردشگران وجود ندارد. در ببک مسجدی کوچک و تاریخی نیز وجود دارد.

 

کافه و رستوران‌های محله‌ی ببک استانبول

اگر فرد سحرخیزی هستید و اهل صبحانه خوردن هیچ نگران نباشید که این محله با کافه‌های دنج خود و بهترین صبحانه‌ها در انتظار شماست. لذیذترین پنکیک‌ها و املت‌ها به همراه نان‌های محلی در کنار شیر، عسل، مربا و تخم‌مرغ و البته یک چای دبش بهترین‌ها برای یک صبحانه‌ی کامل هستند. کافه رستوران مانگری در میان سایر کافه رستوران‌ها به دلیل دید وسیعی که بر تنگه‌ی بسفر دارد بیشتر اوقات مملو از جمعیت است. همچنین کافه کاهوسی ببک (Bebek kahvesi) که در نزدیکی پارک شهر قرار دارد عصرانه‌های بسیار محبوبی ارائه می‌کند. کیفت و طعم عالی کباب‌های ترکی رستوران‌های محله‌ی ببک در استانبول شهرت زیادی دارند که گزینه‌ای مناسب برای وعده‌ی ناهار یا شام می‌تواند باشد. برخی رستوران‌ها در این محله فقط غذای دریایی و برخی هم غذاهایی مناسب رژیم گیاه‌خواران تهیه می‌کنند که این بستگی به نوع سلیقه و رژیم غذایی شما دارد که کدام را انتخاب کنید. اما در هر صورت از دسرهای خوشمزه‌ی ترکی نیز غافل نشوید. اگر عاشق شیرینی هم هستید شیرینی فروشی Bebek Bdem Ezmecisi در این منطقه را از دست ندهید.

خرید در محله‌ی ببک

به محله‌ی ببک که بیایید محال است بدون خرید حتی یک تی‌شرت بیرون بروید. در این محله مرکز خرید بزرگ و مجللی وجود دارد که با وجود فروشگاه‌های معروف در آن اما میانگین قیمتش نسبت به دیگر مراکز خرید استانبول پایین‌تر است. یکی دیگر از مراکز خرید محله‌ی ببک بوتیک Midnight Express است که در آن لباس‌های شیک و مجلسی اما کمی گران قیمت‌تر به فروش می‌رسد. شما می‌توانید زیباترین و بهترین تی‌شرت ، شلوار، پیراهن و لباس بچه‌گانه را در فروشگاه‌های این منطقه پیدا کنید. یکی از شعبه‌های برند معروف TRU در محله‌ی ببک قرار دارد.

این بار شما را با محله ای شیک و زیبا آشنا کردم باز هم با من همراه باشید تا از تجربیات سفرهایم به ترکیه برایتان بگویم.


استانبول کارت

در سفر به ترکیه و شهر استانبول، بهترین کار این است که همان ابتدا یک استانبول کارت (Istanbul Kart) تهیه کنید. اولین استانبول کارت با ابعاد کارتهای اعتباری معمولی در سال 2009 تولید شد. در این کارت از تکنولوژی RFID استفاده شده است و بیشترین استفاده اش در پرداخت کرایه در وسایل حمل و نقل عمومی است. شاید تصور کنید دلیل اینکه گرفتن این کارت را توصیه می کنم فقط کمتر بودن هزینه ی استفاده از وسایل نقلیه عمومی است. اما این طور نیست در ادامه شما را با مزایا و معایب استانبول کارت بیشتر راهنمایی می کنم.

چرا استانبول کارت بگیریم؟

اولین مزیت استانبول کارت این است که نیازی به خرید بلیت برای سوار شدن به اتوبوس، قطار کابلی، تراموا، مترو و قایق نخواهید داشت. قبل از سوار شدن به این وسایل نقلیه عمومی مانند بیشتر شهرهای بزرگ لازم است تا بلیت تهیه کنید، اما با داشتن استانبول کارت نیازی به ایستادن و معطل شدن در صف تهیه بلیط ندارید و به راحتی سوار می شوید.

یکی دیگر از مزیت های استانبول کارت این است که اگر چند ثانیه بعد از استفاده از آن صبر کنید و دوباره آن را بزنید کرایه نفر بعدی تان نیز حساب می شود و نیازی به تهیه یک کارت برای هر نفر نیست و از هر کارت تا 5 نفر می توانند استفاده کنند. به یاد داشته باشید که در مدت دو ساعت می توانید تنها 5 بار از استانبول کارتتان استفاده کنید.

صرفه جویی در هزینه نیز یکی دیگر از مزیت های این کارت است. چرا که میزان پولی که از اعتبار کارت شما در هر بار استفاده کم می شود کمتر از پولی که برای خرید بلیت پرداخت می کنید خواهد بود. در هر بار استفاده حدود 40 درصد تخفیف شامل حال شما می شود.

کارت خوان هایی که در وسایل نقلیه نصب شده اند از فاصله 7-8 سانتی متری قادر به شناسایی استانبول کارت هستند. پس اگر کارت درون کیف و یا جیب شما باشند هم می توانید از آن استفاده کنید و نیازی نیست تا آن را روی دستگاه بگیرید.

استانبول کارت را از کجا بگیریم؟

در کنار ایستگاه های پرتردد اتوبوس و مترو باجه هایی وجود دارد که می توانید به راحتی از آنها استانبول کارت را تهیه کنید. در هنگام خرید کارت مبلغ 10 لیر بابت هزینه ی خود کارت پرداخت می کنید که این مبلغ به شما باز نخواهد گشت. این تنها ایراد استانبول کارت است. سپس هر مقدار پول که در نظر دارید اعتبار کارتتان بشود را پرداخت کنید. اگر در طول سفر شارژ کارت شما تمام شد می توانید به باجه های فروش کارت، برخی مغازه ها و یا دکه های روزنامه فروشی مراجعه و کارتتان را به هر میزان که مایل بودید شارژ کنید. دستگاه هایی نیز در ایستگاه ها و برخی وسایل نقلیه قرار دارند که به صورت خودکار استانبول کارت را شارژ می کند. این دستگاه ها تنها اسکناسهای 5 و 10 و 20 لیری را می پذیرند.

برای شارژ کارت با این دستگاه ها باید کارت را عمودی به قسمت چپ دستگاه وارد کنید. سپس اسکناس را در سمت مقابل که چراغی چشمک می زند وارد کنید. کمی مکث کنید تا صفحه نمایش دستگاه به شما اعلام کند که کارتتان شارژ شده است. سپس رسید را دریافت کنید و کارتتان را بردارید.


صبحانه های خوشمزه استانبول ترکیه

استانبول یکی از بهترین مقاصد سفر برای گردشگران ایرانی محسوب می شود. مساجد، موزه‌ها، بناهای تاریخی و مراکز خرید  بسیاری در شهر استانبول وجود دارند که هدف اصلی سفر گردشگران به این شهر هستند. شاید به همین دلیل باشد که بیشتر گردشگرانی کهبه استانبول سفر می کنند از قبل برای بازدید از جاذبه های گردشگری و جزئیات روزهای سفرشان برنامه ریزی می کنند تا بتوانند حداکثر استفاده را از تور استانبول ببرند. یکی از موضوعاتی که اغلب جز سوالات متداول مسافران ترکیه مطرح می شود، بحث صبحانه و غذا می باشد. اینکه چه بخوریم و کدام ‌یک از غذاهای استانبول با مذاق ما سازگاری بیشتری دارد؟

خب، همه ما می دانیم که انتخاب غذا و یا شکم‌گردی بخشی از سفر است، بی‌شک شما هم در مقابل پولی که پرداخت می‌کنید توقع غذایی لذیذ دارید. برای این منظور کافیست که با فاینداتور همراه باشید تا خوشمزه ترین صبحانه های استانبول را به شما معرفی کنیم.

صبحانه استانبول

صبحانه در فرهنگ ترکیه

صبحانه اولین وعده‌ی غذاییست که در روز مصرف می کنیم. همان قدر که صبحانه در فرهنگ ایرانی اهمیت دارد برای مردم ترکیه نیز به همین صورت است. مردم ترکیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی می‌دانند و به صبحانه کهوالتی (kahvalti) می‌گویند. در قدیم ترک‌ها صبحانه را با قهوه می‌خوردند به همین دلیل در ریشه این کلکه ترکی به نام قهوه می رسیم. توجه داشته باشید که قهوه در گذشته نوشیدنی رایج مردم آسیا به خصوص ترکیه و ایران بود. این کلمه هم از قهوه گرفته شده است.

اصلی ترین و رایج ترین صبحانه استانبول

فنجانی چای تلخ، در کنار نان، تخم‌مرغ آب‌پز، پنیرهای مختلف، خیار، گوجه، زیتون سبز و سیاه، سرشیر یا قیماق (Kaymak) عسل، مربا و خامه اصلی‌ترین مواد صبحانه هستند. تا اینجا این میز صبحانه برایمان آشناست اما این‌ها نیمی از خوردنی‌های صبحانه شاهانه‌ی مردم ترکیه می باشد. در ادامه با دیگر منوهای صبحانه مردم ترکیه آشنا خواهیم شد.

- خاگینه ترکی که از تخم‌مرغ و آرد و شیر تهیه می‌شود.

- املت منمن (Menemen) که شامل گوجه و تخم‌مرغ و سبزیجات است.

- بورک (Burek) نانی است که داخلش را با خوردنی‌های مختلف پر می‌کنند. بورک در واقع لقمه‌های آماده است و در بین نسل جوان ترکیه بسیار محبوب است.

- پیده (Pide) که ترکیبی از تخم‌مرغ و خمیری مخصوص است و می‌توان به دلخواه به آن گوشت و سوسیس، یا سبزیجات اضافه کرد.

- گزلمه (Gozleme)، این غذا یکی از سنتی‌ترین صبحانه‌های استانبول است که از نانی مخصوص که نازک و شکننده که میانش با پنیر و سبزی پر شده است تشکیل شده است. نان گزلمه است. تهیه‌ی این صبحانه‌ی سنتی مهارتی خاص می‌خواهد.

- نان اکمک (Ekmek) و سیمیت (Simit) به عنوان معروف ترین نان های کشور ترکیه هستند.

 تا اینجا با صبحانه‌های خوشمزه و شاهانه استانبول آشنا شدید. در ادامه با ما همراه باشید تا چند رستوران‌ها و کافه‌های مناسب برای خوردن یک وعده صبحانه ترکی را به شما معرفی کنیم. البته تعداد رستوران ها و کافی شاپ های استانبول بسیار زیاد است و ممکن است شما هم یک مکان مناسب دیگر بشناسید که صبحانه های خوشمزه ای سرو می کند.

کافه رستوران بک یارد | Backyard

این کافه‌ی معروف در فضایی سرسبز زیبای شهر استانبول قرار دارد. علت شهرت کافه بک یارد، پنکیک‌های متنوع آن است پس به یاد داشته باشید که در صبحانه‌تان حتما از پنکیک‌های خوشمزه آن سفارش دهید.

ساعت فعالیت: 9 صبح تا 12 ظهر

نشانی: استانبول، بشیکتاش، ببک، ببک کوی سوکاک، شماره 4

کافه رستوران کاکمک | Cakmak

این کافه جز رستوران های معروف و شیک استانبول محسوب می شود. شما می‌توانید بهترین املت‌های ترکی را در آن نوش جان‌کنید. البته در نظر داشته باشید که قیمت صبحانه در این کافه کمی بالاتر از مکان های دیگر می باشد اما کیفیت بسیار خوبی دارند.

ساعت فعالیت: 7 صبح تا 12 ظهر

نشانی: استانبول، بشیکتاش، سینان پاشا ماه، خیابان سایر ویسی، شماره 8

کافه رستوران مانگری | Mangerie

کافه و رستوران مانگری فضایی عاشقانه دارد و در صورت تمایل و مساعد بودن هوا می‌توانید صبحانه‌تان را در فضای باز میل کنید.

ساعت فعالیت: 8 صبح تا 12 ظهر

نشانی: استانبول، بشیکتاش، ببک، خیابان سدوت پاشا، شماره 69

کافه رستوران کاله | Kale

این کافه قدیمی فضایی زیبا و رنگارنگ دارد. اگر سحرخیز هستید و قبل از ساعت 06:00 صبح هوس خوردن صبحانه را دارید، کافیست به رستوران کله سر بزنید و از صبحانه های خوشمزه آن نوش جان کنید.

ساعت فعالیت: 5 صبح تا 12 ظهر

نشانی: استانبول، سارییر، روملی هیساری، خیابان یحیی کمال، شماره 10

 


تفریحات خوب و ارزان مشهد

عادت دارم تا بخشی از ساعت‌های سفرم را به تفریح اختصاص بدهم. من  همیشه در تور مشهد بعد از زیارت حرم امام رضا (ع) به جای بازارگردی، سعی می کنم از تفریحات ارزان و خوب مشهد لذت ببرم. در مشهد همیشه برای پیدا کردن یک تفریح خوب دچار مشکل می‌شوم چون مراکز تفریحی و سرگرمی بسیار خوب و متنوعی در شهر مشهد وجود دارد. به نظر من بعد از تهران می توانیم مشهد را جز انتخاب های خوب برای علاقه‌مندان به تفریح و سرگرمی بدانیم.

 

 

در ادامه به شما خواهم گفت که چه تفریحاتی را در این سفر به مشهد انتخاب کردم.

مجموعه تفریحی چالیدره

یک روز کامل از سفرم را به مجموعه تفریحی چالیدره رفتم. در آن بانجی جامپینگ، قایق‌سواری، تلی‌سیژ و تِرن هوایی وجود داشت و من همه را امتحان کردم. در این مجموعه تفریحی شهر مشهد آلاچیق‌هایی وجود داشتند که  تنقلات و غذاهای خوبی می‌فروختند. پس تصمیم گرفتم وعده عصرانه مختصری را در چالیدره بخورم. بعد از آن به یکی از غرفه‌های فرهنگی نزدیک رستوران ها مراجعه کردم و یک عکس با لباس سنتی در یک نمای محلی گرفتم.

 

 

پارک های آبی مشهد

شاید جالب باشد بدانید که بیشترین پارک‌های آبی ایران در شهر مشهد ساخته شده اند. در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای ایجاد مراکز تفریحی در مشهد انجام شده است. به همین دلیل امروز می توانیم مشهد را یک قطب گردشگری زیارتی و تفریحی عالی در ایران بدانیم. بهترین پارک‌های آب مشهد عبارت‌اند از موج‌های خروشان، سرزمین موج‌های آبی و پارک آبی ایرانیان است.

 

پارک کوهسنگی مشهد

دیگر مکان تفریحی که حتماً باید در هر سفر به آنجا بروم بوستان کوهسنگی است که در آن موزه بزرگ مشهد و بازار هنر و باغ گیاه‌شناسی نیز وجود دارد. در سمتی از بوستان کوهسنگی که هنوز کامل نشده بود، بخشی به نام پارک مینیاتوری بود. به نظر من پارک کوهسنگی علاوه بر آنکه یک جاذبه توریستی مشهد محسوب میشود، گزینه خوبی برای آشنایی با مردم مشهدی نیز هست. هر زمان که به پارک می روم، ساعت ها از تفریحات خانواده ها و شادی بچه ها لذت می برم.


 

 

طبیعتگردی در تور مشهد

مراکز ییلاقی مشهد بسیار خوبی در شهر مشهد وجود دارد. آبشار اخلمد، کلات نادری، پارک وکیل آباد مشهد، بوستان ملت، دشت ارغوان، شاندیز، طرقبه گلمکان، کنگ و جاغرق از معروف ترین مکان های مناسب برای طبیعتگردی در تور مشهد هستند. در روزهای پایانی سفر سری هم به شهر رویایی پدیده در ییلاق شاندیز زدم. در اینجا بزرگ‌ترین خیابان سنگفرش جهان، هایپر مارکت، پیست یخ برای پاتیناژ و چند تفریح دیگر وجود دارد.

 

جاذبه های تاریخی مشهد

بعضی از هم‌سفرانم علاقه‌مند به تاریخ بودند و با هم به مجموعه‌ی باغ موزه نادری در چهارراه شهدا نزدیک حرم امام رضا (ع) رفتیم. اولین بار بود که به اینجا می‌آمدم و فوق‌العاده مجذوبش شدم. ساختمان آرامگاه نادرشاه از قیمت مرکزی که محل تدفین نادرشاه است از دو تالار موزه تشکیل شده که یکی از آن‌ها موزه اسلحه دوره‌های مختلف تاریخ ایران و دیگری موزه اسلحه و آثار مربوط به دوران نادرشاه را نمایش می‌دهد.


تفریحات ارزان دیگری هم در شهر مشهد وجود دارند که متاسفانه در این سفر چند روزه فرصت نکردم از آنها دیدن کنم. به نظر من هزینه سفر مشهد به خود شما بستگی دارد. شما می توانید هزینه بسیار زیادی برای سفرتان انجام دهید و یا مانند یک گردشگر ماجراجو و کوله به دوش از سفرتان با حداقل هزینه لذت ببرید.


طعم شیشلیک و شله مشهدی

یکی از جذابترین تفریحات در هر سفری مربوط به قسمت خوردنی های آن می باشد. شکم گردی را می توانیم هم نوعی تفریح و هم نوعی نیاز بدانیم. شما با خوردن غذاهای محلی می توانید طعمی اصیل و متفاوت را تجربه کنید و در عین حال احساس گرسنگی خود را برطرف کنید. ما در این مطلب قصد داریم دو غذای خوشمزه و معروف مشهدی ها را به شما معرفی کنیم. پیشنهاد می کنیم در تور مشهد از این غذاها نوش جان کنید:

 

از همه ی غذاهای مشهد، شیشلیک مشهدی معروفترین آنها است. پیشنهاد می کنیم برای لذت بردن از شیشلیک به یکی از رستوران های شاندیز و طرقبه بروید. شیشلیک یکی از محبوبترین کبابهای ایرانی است که از دنده ی گوسفند یا گوساله تهیه می شود. این گوشت حتما باید تازه باشد و با ادویه طعم دار شود. بهترین شیشلیکها آنهایی هستند که کاملا پخته و طعم دار شده باشند و آبدار هم باشند.

 

علاوه بر شیشلیک، شله مشهدی که بسیار خوشمزه و لذیذ است نیز ارزش امتحان کردن دارد. شله مشهدی یک غذای پرطرفدار است که در عزاداری های مذهبی می پزند و به عنوان نذری بین هیات های مذهبی و مردم توزیع می کنند. ترکیب گوشت و حبوبات به شله مشهدی عطر و طعمی بی نظیر می دهد که هرگز از خاطراتان نمی رود. این غذا را با نان سنگک و سبزی میل کنید.

 

رستورانهای ارم شاندیز، شیشلیک صفدری، مهستان، پسران کریم و بلبل عنبران از معروفترین رستوران های مشهد هستند که کیفیت خدمات و نوع غذای آنها بسیار مناسب است. 

باز هم با من باشید تا تفریحات بی نظیر مشهد را به شما معرفی کنم:

+ تفریحات ارزان مشهد

+ دره اجنه مشهد

+ انشا مشهد

 

 


آرامگاه فردوسی مشهد

امروز شال و کلاه کردم و برای بازدید آرامگاه شاعر بزرگ، فردوسی به طوس که در منطقه دوازده مشهد است رفتم. صلا اگر مشهد بیایم و به طوس نروم که سفرم کامل نمی شود. فضایی سرسبز به مساحت حدود شش هکتار که در آن تندیسی زیبا از فردوسی نیز به چشم می خورد این تندیس را ابوالحسن صدیقی ساخته است. در این فضا، موزه، کتابخانه، آرامگاه مهدی اخوان ثالث و چندین غرفه فروش صنایع دستی و لباسهای محلی نیز بودند. معماری داخلی بنای یادبود خیلی زیبا بود و توجه ما را جلب کرد. کاشی کاری های بسیار جذاب، نقوش سنگی برجسته از داستانهای شاهنامه و کتیبه های سنگی از سروده های زیبای فردوسی که برای من جذاب بود به چشم می خورد. قدم زدن در این فضای آرام بخش، حسی وصف نشدنی به انسان می بخشد. روی نیمکتها و کنار گلهای رنگارنگ که می نشینم خود به خود شعر خواندنم می گیرد. چشمهایم را بستم و هرچه از فردوسی در حافظه ام داشتم با خودم دکلمه کردم. از غرفه هایی که در همین محوطه بودند. یک نوشیدنی خردم و مشغول تماشای غرفه ها شدم. یک شاهنامه ی زیبا برای یادگاری خریدم.

هنگام ورود برگه هایی با عکسهایی از این آرامگاه و چند شعر از فردوسی برای آشنایی بیشتر با این بنا به ما دادند. طبق نوشته های این برگه این بنا به دست هوشنگ سیحون با اندکی تغییر در طرحی از کریم طاهر زاده بهزاد ساخته شده است. معمار مجری ساختمان حسین لرزاده و حسین حجارباشی زنجانی و تقی درودیان مباشر بوده اند.

نکته ای که نظرم را جلب کرد این بود که شهرداری مشهد و شورای شهر در حال بازپیرایی قسمت جلو خان مقبره بودند و برای اردیبهشت سال 1398 مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. از این توجه شهرداری به مکان های فرهنگی خیلی خوشحال شدم.

دوستان در پست بعد لذیذ ترین غذای مشهدی را به شما معرفی خواهم کرد. با من همراه باشید.عینکقلب


سوغاتی‌های مشهد

بعد از زیارت که هدف اصلی سفرم به مشهد بود، محو بازارها شدم. باید مقداری سوغاتی می‌خریدم. کمی زعفران این طلای سرخ رنگ، که گران‌ترین سوغاتی مشهد است و کمی نخود و کشمش و ادویه و یک انگشتر فیروزه برای خودم که یادگار سفرم باشد تا همیشه با دیدن آن به یاد این مشهد گردی باشم. اول از همه زعفران که مهم‌ترین سوغاتی است ، بین این همه برند و فروشگاه گیج شده بودم فکر کنم تمام برندهای معروف زعفران ایران در مشهد فروشگاه دارند. برندهایی مانند سحرخیز، نوین زعفران، بهرامن و توکلی. بعد از زعفران هم کمی زرشک و نبات و نخود و کشمش خریدم. یک انگشتر زیبای فیروزه هم برای خودم و یکی هم برای خواهرم خریدم.

بازار

مراکز خرید مشهد

برای خرید اول به بازار رضا (ع) که بازاری قدیمی و اصیل است رفتم این بازار در نزدیکی حرم واقع شده است و مهم‌ترین و شلوغ‌ترین مرکز خرید سوغاتی مشهد است. بعد از آن به مراکز خرید الماس شرق و وصال رفتم. اینجا قیمت اجناس کمی بالاتر بود. یکی از مغازه دارها من را راهنمایی کرد و گفت که به مراکز خرید میدان 17 شهریور بروم. فاصله میدان 17 شهریور تا حرم یک کیلومتر می‌شود. لباس فروشی‌های خیلی خوبی در اینجا بودند و می‌توان گفت که بزرگ‌ترین مرکز خرید البسه ایران اینجاست. سری هم به مجتمع تجاری زیست خاور، مجتمع لوکس آرمان، آرمیتاژ گلشن، مجتمع‌های تجاری خورشید فردوسی 1 و 2، اکسین، پروما، آلتون، ویلاژ توریست، کیان سنتر 1 و 2، نیکا،آبان، کاسپین مد (مرکز خرید برند)، سلمان، جنت، پاز و بازار بزرگ ملل، زدم. به نظرم قیمت‌ها در این مراکز کمی بالاتر از بازار رضا بود ولی در فروشگاه پروما اجناس زیبا و تک بسیاری دیدم. مشهد مال و جهان مال دو مجموعه بزرگ تجاری هستند که هنوز ساختشان تکمیل نشده است. در سفر بعدی به مشهد چگونگی قیمت اجناس در این دو مرکز را هم برایتان خواهم نوشت.